Wydział od śmieci
Wówczas w życie wchodzi tzw. „ustawa śmieciowa”, czyli przepisy całkowicie zmieniające gospodarkę odpadami na terenie całego kraju. Ich celem jest zachęcenie Polaków, by skuteczniej niż do tej pory segregowali śmieci. Rząd, jak to często bywa, obciążył tym zadaniem samorządy. To one po 1 lipca staną się właścicielami odpadów. Konsekwencją nowego prawa jest potrzeba zbudowania w każdej gminie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Systemu, który obejmować będzie odbieranie i transport odpadów, ich odzysk i unieszkodliwianie, utworzenie punktów ich selektywnej zbiórki oraz jego administracyjną obsługę. I właśnie wprowadzeniem tego systemu w Turku, a potem jego obsługą zajmować się będzie Wydział Gospdarki Odpadami (IGO).
Rada Miasta uchwaliła, że turkowski system „śmieciowy” obejmie tylko tzw. odpady stałe i tylko te, które wytworzone zostały w nieruchomościach zamieszkałych. I właśnie w tych obszarach działać będzie IGO. Pierwszym zadaniem wydziału jest objęcie nowym systemem wszystkich mieszkańców Turku. Trwa już praca nad budową bazy osób objętych systemem. Jest co robić, bo 1 lipca powinno tam być zarejestrowanych około 29 tysięcy osób. Wydział przygotował także i wyśle do wszystkich właścicieli nieruchomości w Turku pismo informujące o obowiązku złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wraz z formularzem owej deklaracji. W przyszłym tygodniu pracownicy wydziału rozpoczną również odbieranie pierwszych wypełnionych formularzy. Wreszcie IGO uczestniczy też w postępowaniach przetargowych dotyczących wprowadzenia nowego systemu. To między innymi jego pracownicy przygotowali przetarg, który ma wyłonić firmę, jaka po 1 lipca będzie odbierać odpady komunalne w Turku.
Docelowo w IGO będą trzy stanowiska. Obszarem działania pierwszego będzie analiza funkcjonowania systemu i nadzorowanie wykonawcy usług, drugie zajmie się rozliczaniem wpłat mieszkańców, trzecie z kolei będzie stanowiskiem do spraw obsługi administracyjnej, będzie m.in. przyjmować deklaracje mieszkańców i wydawać decyzje administracyjne. Wydział będzie też zajmował się egzekucją, czyli ściąganiem od mieszkańców opłat niezapłaconych. Kierownikiem IGO został Waldemar Trojan, wcześniej zajmujący w Urzędzie stanowisko ds. utrzymania systemu jakości. Obok niego pracować będzie tam 5 osób. Większość przeniesiona została z innych wydziałów, dzięki czemu udało się uniknąć wzrostu zatrudnienia w magistracie