Dwie oferty na dostawę autobusów wodorowych dla MZK. Kto się zgłosił?
PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. i Solaris Bus & Coach Sp. z.o.o. to firmy, które zgłosiły swoje oferty w przetargu MZK Konin na dostawę dziesięciu nowych autobusów wodorowych.
W piątek otwarte zostały oferty złożone w przetargu ogłoszonym przez Miejski Zakład Komunikacji w Koninie. Chętnych na dostawę nowych autobusów wodorowych jest dwóch.
Oba jeździły już po Koninie
Przetarg podzielony został na dwie części. Pierwsza z nich dotyczy dostawy pięciu autobusów typu MAXI (dwunastometrowych). Jedyną ofertę złożył PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. To niecałe 18 mln zł brutto. Mieści się to w założonym przez konińską spółkę budżecie niecałych 18,5 mln zł.
PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. to spółka wchodząca w skład grupy ZE PAK, która produkuje autobusy pod marką NesoBus. W Świdniku powstaje właśnie fabryka, w której ma odbywać się seryjna produkcja tych pojazdów. NesoBus był już wcześniej testowany przez MZK Konin, spółka wygrała też przetargi na dostawę tych pojazdów m.in. do Chełmna, czy Gdańska.
W drugiej części MZK Konin szuka dostawcy dla autobusów typu MEGA (osiemnastometrowych). Jedyną ofertę, na niemal 24 mln zł brutto, złożył Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. To właśnie ta firma dostarczyła MZK Konin pierwszy autobus wodorowy w 2022 r. Jej oferta mieści się w budżecie MZK Konin - ponad 25,8 mln zł.
Nie tylko cena
Teraz konińska spółka musi zdecydować, czy podpisze umowy z tymi firmami. Cena nie jest jedynym kryterium – odpowiada jedynie za 60% końcowej oceny. Znaczenie mają również warunki techniczno-eksploatacyjne (20%) i termin dostawy (20%).
Nowych autobusów ma być dziesięć – pięć typu MAXI (dwunastometrowe) i pięć typu MEGA (osiemnastometrowe). Pierwsze trzy krótsze powinny pojawić się w taborze konińskiej spółki jeszcze w tym roku. Dwa kolejne – do końca 2025 roku. Pięć autobusów typu MEGA ma zostać dostarczonych do końca czerwca 2026 roku.
Zakup autobusów jest częścią większego projektu dot. niskoemisyjnego transportu publicznego w regionie. W ramach niego powstaną jeszcze m.in. nowa zajezdnia MZK Konin, węzeł przesiadkowy przy dworcu kolejowym i rozbudowany system inteligentnego zarządzania ruchem w mieście. Inwestycje w dużej mierze zostaną sfinansowane z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Łącznie to ponad 226 mln zł. Unijny fundusz pokryje 135 mln zł, ponad 29 mln zł dołoży budżet państwa, a pozostałą kwotę sfinansują samorządy.
Mamy swój kanał nadawczy. Dołącz i bądź na bieżąco!