Skocz do zawartości

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościWojewoda apeluje do samorządów w sprawie reklamy i krajobrazu

Wojewoda apeluje do samorządów w sprawie reklamy i krajobrazu

Dodano:
Wojewoda apeluje do samorządów w sprawie reklamy i krajobrazu

Wojewoda Zbigniew Hoffmann apeluje, by wielkopolskie samorządy częściej zwracały uwagę na krajobraz swoich miast i wsi oraz podejmowały w tej sprawie kroki prawne.

Wojewoda Zbigniew Hoffmann apeluje, by wielkopolskie samorządy częściej zwracały uwagę na krajobraz swoich miast i wsi oraz podejmowały w tej sprawie kroki prawne.

Piękno wielkopolskich miast często jest zakryte przez niezbyt estetyczne formy reklamowe. Płachty zakrywają zabytkowe elewacje, nie nawiązując do stylu pobliskiej architektury. We wrześniu 2015 r. weszła w życie ustawa zmieniająca wiele przepisów, w tym ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu. Na podstawie nowych przepisów samorządy gminne uzyskały kompetencje do wprowadzenia uchwały w sprawie lokalizacji reklam, obiektów małej architektury i ogrodzeń.

Co zmienia ustawa krajobrazowa? Wprowadza do innych aktów prawnych szereg definicji, m.in.: reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazów kulturowych i priorytetowych. Samorządy mogą skorzystać z nowych instrumentów, których celem jest wpływ na jakość przestrzeni publicznych. Rady gmin będą określać zasady i warunki umieszczania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Z kolei na wyznaczonych obszarach będzie można wprowadzać np. zakazy lokalizacji tablic i urządzeń reklamowych i zarządzić wymóg dostosowania stanu istniejącego do założeń uchwały. Narodowy Instytut Dziedzictwa przygotował nawet specjalny popularyzatorski film pt. „Krajobraz mojego miasta”.

Wojewoda Zbigniew Hoffmann zauważa, ze w wielkopolskich miastach nadal jest spory problem z uporządkowaniem przestrzeni publicznej. – Miasta w naszym województwie się zmieniają. Ich centra przechodzą rewitalizacje, tworzy się więcej przestrzeni na cele społeczne. Jednak częstym problemem jest niedostosowanie reklam i szyldów do przestrzeni miejskiej, jej historycznej wartości, architektury i otoczenia. Zdarza się, że billboard czy płachta reklamowa zakrywają część budynków, które tworzą tzw. klimat miasta – mówi wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.

Wojewoda zwraca uwagę na działania podjęte przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, którego celem jest promocja zmian polityki dotyczącej przestrzeni publicznej przez samorządy. – Zwracam się z apelem do samorządów, by zapoznały się z ustawą krajobrazową, podjęły prace nad uchwałami reklamowymi czy rozważyły stworzenie tzw. parków krajobrazowych – dodaje Hoffmann. 

Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole