Skocz do zawartości
Polska

Wybory 2024: WIECZÓR WYBORCZY KONIN 2024 - II TURA - NIEDZIELA 20:55

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościAbsolwent improwizacji organowej w Mediolanie gra w bazylice

Absolwent improwizacji organowej w Mediolanie gra w bazylice

Dodano:
Absolwent improwizacji organowej w Mediolanie gra w bazylice

Michał Szostak,organista z Lichenia, został absolwentem Papieskiego Instytutu Muzyki Sakralnej w Mediolanie

Michał Szostak,organista z Lichenia, został absolwentem Papieskiego Instytutu Muzyki Sakralnej w Mediolanie

Michał Szostak, organista pracujący w Sanktuarium Maryjnym w Licheniu Starym, we wtorek, 6 czerwca 2017 r., w kościele S. Ildefonso w Mediolanie, wykonał koncert będący zwieńczeniem jego studiów w zakresie improwizacji organowej na Pontificio Istituto Ambrosiano di Musica Sacra. W roku akademickim 2016/2017 muzyk pod okiem swego mentora – maestro Davide Paleari – doskonalił sztukę organowej improwizacji, czyli jednoczesnego komponowania i wykonywania utworów w różnych stylach i różnych formach muzycznych.

- Podczas zajęć studiowaliśmy m.in. wczesnobarokową formę preludium w ‘stilus phantasticus’, barokowe wariacje chorałowe czy poszczególne elementy XIX-wiecznej symfonii organowej. Lekcje te były swego rodzaju podróżami w czasie do kręgów kulturowych, często bardzo odległych od nas i od siebie, tak aby poznać, zrozumieć i zaadaptować do własnego repertuaru środków wyrazowych elementy charakterystyczne dla konkretnych form i stylów. To właśnie owe figury retoryczne, zwroty melodyczne i harmoniczne – wypełnione duchem improwizatora – tworzą w ostateczności gotowe dzieło – wyjaśnił Michał Szostak.

Zdaniem organisty, improwizacja artystyczna istnieje jedynie w czasie rzeczywistym, czyli w chwili jej tworzenia przez improwizatora. O ile nie zostanie nagrana, znika z chwilą wybrzmienia ostatnich dźwięków i pozostaje (lub nie) jako wspomnienie i wrażenie w pamięci odbiorców. Na kształt każdej improwizacji składa się wiele czynników, oprócz formy i konkretnego stylu dochodzą również czynniki nieprzewidywalne i niepowtarzalne, jak: nastrój grającego, jego przeżycia, konkretny instrument, dane wnętrze i jego akustyka, okoliczności (koncert bądź liturgia). Także słuchacze oraz ich interakcja z muzykiem stają się jednym z elementów tego specyficznego dzieła muzycznego.

Papieski Ambrozjański Instytut Muzyki Sakralnej (PIAMS) założony w 1931 roku przez bł. kard. A.I. Schustera, ówczesnego arcybiskupa Mediolanu, jest instytucją podległą Stolicy Apostolskiej. Zadaniem uczelni jako ośrodka badawczego o charakterze akademickim, jest realizacja celów naukowych, dydaktycznych i duszpasterskich w obszarze liturgiczno - muzycznym, ze szczególnym uwzględnieniem rytu ambrozjańskiego. Poprzez naukowe doskonalenie i nauczanie przedmiotów liturgiczno - muzycznych PIAMS pogłębia wiedzę, rozwój i rozpowszechnianie liturgii oraz muzyki sakralnej, a także edukuje muzyków kościelnych, przyszłych nauczycieli i osoby odpowiedzialne w dziedzinach liturgiczno-muzycznych.

Absolwent improwizacji organowej w Mediolanie, gra w bazylice
Absolwent improwizacji organowej w Mediolanie, gra w bazylice
Absolwent improwizacji organowej w Mediolanie, gra w bazylice
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole