Skocz do zawartości

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościPodsumowanie roku 2017 w sektorze pozabankowym

Podsumowanie roku 2017 w sektorze pozabankowym

Materiał promocyjny

Dodano:
Podsumowanie roku 2017 w sektorze pozabankowym

Banki i Skoki od pewnego czasu radykalnie ograniczyły sprzedaż kredytów na kwoty poniżej 4 tys. zł. Wpłynęło to pozytywnie na rynek pożyczek pozabankowych. Kredyt w banku cieszył się mniejszym zainteresowaniem w 2017 o 6,3 % do roku poprzedniego.
 

Zainteresowanie pożyczkami pozabankowymi wzrasta, zadowolenie konsumentów kształtuje się na poziomie 83 %

Nadal znacząca liczba Polaków nie może sobie pozwolić na kredyt bankowy, toteż zamiennikiem, który od wielu lat cieszy się rosnącym zainteresowaniem są chwilówki czyli szybkie pożyczki pozabankowe przez internet, w szczególności te na niższe kwoty, do 1 tysiąca złotych. Choć z uwagi na wysokie świadczenia socjalne i niskie bezrobocie, coraz większa grupa pożyczkobiorców decyduje się na pożyczanie większych kwot, powyżej 5 tysięcy złotych oraz na dłuższe okresy spłat sięgające nawet kilkunastu miesięcy.
 

Bezpieczeństwo i komfort konsumentów priorytetem sektora pozabankowego

Podsumowanie jakie przeprowadzili specjaliści z e-busines wykazało, że rok 2017 był do tej pory najbardziej owocnym rokiem dla sektora pozabankowego. Po internetową pożyczkę zgłosiło się aż 1,5 mln konsumentów na łączną kwotę ponad 2 mld zł.

Należy również zaznaczyć zwiększające się bezpieczeństwo konsumentów. Nadzór nad rynkiem pozabankowym sprawuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zgodnie z nowelizacją ustawy kontroluje zapisy umów i orzeka o ich niedozwolonym charakterze. Większą moc w kwestii niedozwolonych praktyk zyskał również Rzecznik Finansowy. Może on nałożyć karę do 100 tys. zł. jeśli instytucja pożyczkowa nie dotrzyma terminu odpowiedzi na reklamację złożoną przez konsumenta.

Trudno nie zauważyć również trendu zwiększającej się dbałości o wizerunek wiodących instytucji pożyczkowych. Większość z nich to członkowie ZFP, którzy za priorytet stawiają sobie dobro konsumentów oraz podwyższanie standardów obsługi klientów. Korzystając z ich usług trudno jest napotkać nieprawidłowości lub pominąć ważne dla konsumenta informacje.

Nowym punktem koncentracji stała się również zdolność kredytowa oraz dbałość o to aby nie udzielać pożyczek osobom ze zbyt wysokim zadłużeniem. Instytucje pożyczkowe praktykują obecnie bardziej skrupulatną weryfikację konsumentów szczególnie pod kątem dochodów oraz historii kredytowej. Warunkiem koniecznym dla każdego pożyczkodawcy jest stały dochód i, dla niemal wszystkich, brak zaległości w spłatach innych pożyczek pozabankowych.
 

Regulacje prawne – większa kontrola i nadzór nad sektorem pozabankowym

Zmiany w zasadach funkcjonowania instytucji pożyczkowych, które weszły w życie w 2016 roku miały ogromny wpływ na sektor pożyczek pozabankowych. Do najważniejszych zaliczyć należy przede wszystkim ograniczenie kosztów odsetek oraz kosztów pozaodsetkowych, w tym kosztów ponoszonych z tytułu windykacji. Znaczące zmiany, które weszły w życie w marcu 2016 roku, to między innymi:

  • nakaz funkcjonowania firmom pożyczkowym na zasadach spółki z.o.o lub s.a.,
  • minimalny kapitał musi wynosić 200 tys. zł,
  • pozaodsetkowe koszty pożyczki nie mogą przekraczać 25 % kwoty pożyczki i 30 % za każdy rok trwania pożyczki, łącznie wszystkie koszty nie mogą przekroczyć 100 % kwoty pożyczki,
  • koszty windykacyjne równają się stopie referencyjnej NBP (około 14 % w skali roku),
  • zobowiązanie regulowania składki na Rzecznika Finansowego, wysokość składni zależna jest o wielkość aktywów firmy,
  • możliwym jest wydania zakazu praktykom lub sprzedaży produktów zagrażających zbiorowym interesom konsumentów,
  • realizacja projektu Tajemniczego Klienta, który mający status instytucji, zbiera dowody stosowania niedozwolonych praktyk, będących wbrew interesom klientów.

Związek Firm Pożyczkowych podjął się analizy sytuacji przedsiębiorców z branży pożyczek pozabankowych, w trzy miesiące po wprowadzeniu powyższych zmian. Okazało się, że około 20 instytucji pożyczkowych nie poradziło sobie z przystosowaniem do nowych zasad i w związku z tym zakończyło swoją działalność.

Podsumowanie roku 2017 w sektorze pozabankowym
Czytaj więcej na temat:pieniądze, bank, finanse
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole