Ekspertyza niekompletna. Kolejny kabel na przeprawie do wymiany
Opracowana przez firmę Freyssinet Polska ekspertyza dotycząca stanu technicznego mostu Unii Europejskiej jest niekompletna i niewystarczająca. Stan techniczny jednego z kabli budzi zastrzeżenia.
Prezydent Józef Nowicki spotkał się wczoraj z przedstawicielami wykonawców budowy drugiej przeprawy przez Wartę oraz przedstawicielami firmy nadzorującej budowę – EGIS. W spotkaniu uczestniczyli też profesor Arkadiusz Madaj z Politechniki Poznańskiej oraz radca prawny - Łukasz Ciszewski.
- Prezydent przedstawił zebranym analizę i ocenę przedłożonego mu „Raportu – ekspertyzy cięgien sprężania zewnętrznego mostu Unii Europejskiej w ciągu drogi krajowej 25 w Koninie” opracowanego przez Politechnikę Wrocławską. Warto zauważyć, że sumaryczna długość poddanych ocenie kabli to ponad 14 km, na których wykonano 138 odkrywek sprawdzających. W ocenie Prezydenta Józefa Nowickiego, z którą zgodził się prof. Arkadiusz Madaj, wykonana ekspertyza jest dokumentem niekompletnym i niewystarczającym do właściwej oceny stanu kabli. Brakuje w niej również oceny technicznej dla mostu M6 Unii Europejskiej. Istotnym mankamentem raportu jest także brak zaleceń i wniosków końcowych. Nie ma w nim informacji w jaki sposób, jaką technologię przyjąć i w jakim terminie dokonać koniecznych napraw. Ponadto Prezydent podkreślił, że w przedłożonej ekspertyzie brakuje orzeczenia czy w obecnym stanie technicznym można użytkować obiekty oraz zaleceń, co należałoby zrobić w przypadku ewentualnego zerwania któregokolwiek z kabli sprężających – czytamy w komunikacie konińskiego magistratu.
Ekspertyza zdaniem uczestników spotkania może stanowić jedynie materiał pomocniczy i trzeba uzupełnić ją zwiększając zakres badań stanu kabli. Firma Freyssinet Polska na własny koszt poszerzy badania poprzez "zdjęcie odsłon na dłuższych odcinkach oraz zainiektuje kable, w których stwierdzono brak lub ubytki iniektu". Prezydent Józef Nowicki skierował również do lidera wykonawców mostu – firmy PORR żądanie opracowania programu naprawczego i wykonania wzmocnienia systemu kabli sprężających w sytuacji, w której stan techniczny któregokolwiek z odcinków kabli wykazywałby zagrożenie wystąpienia awarii.
- Ponieważ stan techniczny jednego z kabli w estakadzie wschodniej budzi obecnie zastrzeżenia, prezydent sformułował oczekiwanie, że firma na swój koszt dokona jego wymiany. Przedstawiciele firm uczestniczących w spotkaniu oświadczyli, że nie są upoważnieni do przyjmowania takich zobowiązań, dlatego w najbliższym czasie przedstawią prezydentowi stanowisko zarządów firm – informuje Joanna Szydłowska, kierownik Biura Prezydenta Konina.
Przeprawa po naprawie zerwanego kabla sprężającego została otwarta pod koniec czerwca. Zgodnie z zaleceniami stan mostu jest na bieżąco monitorowany.
Dziękujemy za Twoją obecność. Obserwuj nas w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.