Jak poznać swoich klientów?
Materiał promocyjny
Prowadząc proces analizowania potrzeb, motywacji, czy nawyków zakupowych odbiorców, możesz spersonalizować świadczoną przez siebie obsługę klienta, a co za tym idzie – podnieść jej jakość. Takie działanie pomoże ci łatwiej budować relacje, zwiększyć sprzedaż i rentowność oraz zmniejszyć koszty marketingu skierowanego na pozyskiwanie nowych kupujących.
Oto kilka wskazówek, które pomogą ci lepiej poznać klientów:
PROFILOWANIE i SEGMENTACJA
Profilowanie klientów polega na tworzeniu opisu odbiorców, obejmującego ich cechy, lokalizację i zachowanie.
- Na podstawie wyodrębnionych cech dokonujemy segmentacji według płci, wieku, miejsca zamieszkania, miejsca pracy, wielkości rodziny oraz tego, na co wydają pieniądze – informuje właściciel firmy Big-Tom, prowadzącej na stronie skleperos24.pl sprzedaż akcesoriów, kosmetyków i bielizny erotycznej. - Dzięki takiemu pogrupowaniu trafniej będziesz dobierać oferty sprzedażowe, skierowane do poszczególnych kategorii klientów.
ANALIZUJ INTERAKCJE Z KLIENTEM W FIRMIE
Interakcje z klientami lub punkty kontaktowe to wszystkie elementy firmy, z którymi odbiorcy spotykają się w trakcie dokonywania zakupów.
- Punkty kontaktu z klientem są ważne, ponieważ pomagają wpływać na wrażenia odbiorców, związane z twoją firmą – uważa właściciel Studio 2 Piętro, pracowni fotograficznej, która na stronie fotografgliwice24.pl oferuje m.in. wykonywanie fotografii ślubnych, fotoreportaży z imprez i uroczystości oraz organizowanie sesji zdjęciowych.
Obserwując te punkty, masz możliwość śledzenia zachowania kupujących. Jeśli posiadasz witrynę internetową, może to dotyczyć analizy, w jaki sposób klienci znaleźli twoją stronę, które zakładki odwiedzili oraz z której wyszli bez robienia zakupów, a także jak długo przebywali w sklepie. Udoskonalenie punktów kontaktu dobrze wpływa na aktywność zakupową klientów i pozytywne postrzeganie twojej firmy.
PRZEPROWADZAJ BADANIA RYNKU
Możesz użyć zewnętrznych badań rynkowych lub danych zebranych od swoich klientów, aby zidentyfikować trendy i wzorce zachowań. Ułatwia to zrozumienie tego, co motywuje nabywców do zakupu. Przedstawiciel agencji reklamowej festekipa.pl,
zajmującej się produkcją filmów reklamowych, korporacyjnych i wizerunkowych, jest zdania, że taka wiedza pomaga w wyborze odpowiednich działań marketingowych oraz w budowaniu świadomości odbiorców w zakresie oferowanego przedmiotu sprzedaży. Istnieje kilka sposobów prowadzenia badań rynkowych w celu zrozumienia potrzeb i zachowań klientów, m.in.:
- kolportaż ankiet wśród klientów lub formularzy opinii,
- prowadzenie grup fokusowych,
- rozdawanie bezpłatnych próbek z prośbą o opinię,
- zatrudnienie tajemniczych klientów do anonimowego dokonywania zakupów,
- monitorowanie recenzji online i forów.
- Jedną z najlepszych metod poznania klientów jest bezpośrednie komunikowanie się z nimi w trakcie dokonywania zakupów – uważa właściciel firmy i strony internetowej tomsystem.org, producenta maszyn produkcyjnych, ploterów CNC i wycinarek plazmowych, zajmującego się również obróbką metali. – Możesz to zrobić również przy pomocy telefonu lub za pośrednictwem poczty e-mail już po dokonaniu transakcji.
Poproś o opinie na temat firmy i o podanie sposobów, dzięki którym możesz ulepszyć produkty lub świadczone przez ciebie usługi.
UŻYJ SWOICH AKTUALNYCH INFORMACJI O KLIENTACH
Być może masz już informacje o kupujących, które pomogą ci lepiej poznać nabywców. Przydatne są dane z ankiet lub formularzy opinii oraz z bazy danych klientów. Przeanalizuj je w celu zidentyfikowania tendencji i nawyków w ich zachowaniach zakupowych. Już teraz możesz wyciągnąć wnioski z rzucających się w oczy faktów, np. znacznego natężenia ruchu po godzinie 16 lub wzrostu sprzedaży grupy artykułów w sezonie wakacyjnym. Takie spostrzeżenia ułatwią ci planowanie biznesowe, marketingowe i podejmowanie decyzji np. dotyczących zatrudnienia pracowników sezonowych.
- Rynek nie jest czymś trwałym i stabilnym – podsumowuje właściciel firmy ADI, zajmującej się produkcją prezentowanych na stronie tangozbiorniki.pl zbiorników Tango Oil do przechowywania oraz przewozu olejów i substancji chemicznych. Moda, tendencje, gusty i potrzeby klientów zmieniają się bardzo szybko. Śledzenie tych procesów pomaga na bieżąco dostosowywać do nich swoją ofertę, co znajduje swoje odzwierciedlenie w osiąganych przez firmę dochodach.