Skocz do zawartości
Polska

Wybory 2024: Kandydaci na radnych gmin, powiatu i miasta. Zobacz, kto się zgłosił! [PEŁNE LISTY]

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościWciąż nie wiemy wszystkiego o przyczynach awarii przeprawy

Wciąż nie wiemy wszystkiego o przyczynach awarii przeprawy

KONIN JEST NASZ

Dodano:
Wciąż nie wiemy wszystkiego o przyczynach awarii przeprawy

Wymiana kabla sprężającego nie kończy problemów z mostem Unii Europejskiej. O tym wiedzą już wszyscy. Co w takim razie będzie się działo z tą konstrukcją w najbliższych miesiącach i latach?

Profesor Arkadiusz Madaj, który we wrześniu ubiegłego roku odkrył rozsypujący się kabel sprężający i zażądał zamknięcia przeprawy, mówi, że tym razem samo jej badanie potrwa co najmniej pół roku.

- To jest olbrzymie zadanie, bo wasza przeprawa ma dwa kilometry, a w Poznaniu przeciętny most na Warcie ma niewiele ponad dwieście metrów – tłumaczy ekspert. – To jest prawie dziesięć poznańskich mostów, a tam ja prowadzę ekspertyzę mostu ze trzy, cztery miesiące, i to pod warunkiem, że wszystko idzie sprawnie.

Przypomnę, że w swojej pierwszej ekspertyzie pan profesor stwierdził, że do awarii doszło z powodu nieprawidłowo przeprowadzonego sprężania mostu. Technologia sprężania wymaga dokładnego wypełnienia wnętrza kabli (ale tych pod jezdnią, a nie podtrzymujących pylony, jak myślą niektórzy komentujący) mieszanką betonową, bo tylko wtedy metalowe sploty są chronione przed korozją. Przy budowie konińskiego mostu rozrzedzono ów iniekt większą ilością wody, żeby łatwiej się przesuwał w głąb kabla. Woda i powietrze pozostałe w tych przestrzeniach, do których nie dotarła mieszkanka betonowa, spowodowały powstanie korozji na powierzchni metalowych splotów (więcej na ten temat w artykule: „Awarię przeprawy wywołał nadmiar wody dodanej do cementu”).

Zespół ekspertów z Politechniki Poznańskiej zinwentaryzował już wszystkie miejsca, w których trzeba uzupełnić lub wymienić mieszankę betonową. Do ustalenia pozostaje, jaka technologia zostanie przy tym wykorzystania, kiedy to zostanie zrobione i – to kluczowe dla budżetu Konina pytanie – kto za to zapłaci, bo przedsięwzięcie będzie kosztować niemało.

strona 1 z 2
strona 1/2
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole