Dzisiaj jest wtorek 20 sierpnia 2019, imieniny: Bernarda, Sobiesława, Samuela WIADOMOŚCI OGŁOSZENIA (19025) SPORT FORUM FIRMY (5346) PRACA (65) KINA IMPREZY WIDEO
Login:
Hasło:
Przypomnij hasło
zamknij

POGODA

Dziśpogoda
19 / 19oC
Jutropogoda
17 / 14oC
Pojutrzepogoda
21 / 16oC
Pogodę dostarcza twojapogoda.pl

POLECANE:
Rozczarowujący remis Górnika. Punkt, który nie daj ... (0)Od patyka do koszyka, czyli warsztaty wikliniarski ... (0)

Jakie są trendy w rozwoju stacji benzynowych

Materiał promocyjny

Dodano: 21.01.2019 10:59

Preferencje zakupowe kierowców sprawiły, że na stacji paliw możemy zjeść ciepły posiłek, wypić dobrej jakości kawę, kupić tabletki przeciwbólowe, zrobić zakupy i wiele innych rzeczy, w trakcie gdy podjazdowy zatankuje nasze auto i uzupełni płyn do spryskiwaczy. Nasze społeczeństwo się zmienia, jest coraz bogatsze ale ma też coraz mniej czasu, więc wybiera szybkie i jednocześnie wysokiej jakości usługi. Jaki ma to wpływ na rozbudowę stacji benzynowych i ich portfel usług?

Jak się okazuje sama sprzedaż paliw jest nisko marżowa. Na litrze paliwa właściciel stacji zarabia kilkanaście groszy zatem aby się utrzymać rentowność biznesu musi wprowadzać produkty bardziej opłacalne oraz takie, które cieszą się zainteresowaniem potencjalnych klientów i ich przyciągną. Aktualnie jesteśmy świadkami dużych zmian na rynku paliwowym w Polsce. Co wpływa na te zmiany?

Po pierwsze wprowadzenie niedzielnego zakazu handlu, który będzie rozszerzany o kolejne dni w roku 2019. Ustawa dotycząca tego zakazu nie dotyczy działalności sklepów przy stacjach paliw, dlatego w niedziele wolne od handlu obserwujemy wzrost liczby klientów stacji benzynowych zainteresowanych tylko zakupem produktów spożywczych i przemysłowych. W związku z tym, sklepy przy stacjach oferują aktualnie świeżo wypiekane pieczywo i inne świeże produkty, gdyż jest na nie większy popyt. To już nie są szybkie zakupy na drogę, wykonywane w trakcie kilkugodzinnej trasy, a codzienne zakupy robione przez lokalnych mieszkańców. Efektem jest rozbudowa i modernizacja stacji paliw, które inwestują w ofertę pozapaliwową, gdyż poprzedni model i przestrzeń nie pozwalały na zaspokojenie potrzeb klientów. Pojawia się format convenience store z bardziej rozbudowanym asortymentem. Ponadto coraz większą rolę odgrywają marki własne wprowadzane przez konkretne koncerny.

Po drugie duża mobilność Polaków i potrzeba krótkoterminowego wynajmu samochodu. Car sharing jest już dostępny w Polsce i na stacjach paliw jednego z koncernów paliwowych są wyznaczone miejsca parkingowe, dostępne dla samochodów wynajmowanych na minuty lub godziny. Do obsługi wymagana jest aplikacja, która pomaga zlokalizować najbliższy wolny samochód i go otworzyć. Z oferty najczęściej korzystają młodzi ludzie mieszkający w dużych miastach, którzy nie chcą inwestować we własny samochód, gdyż bardziej ekonomiczne będzie sporadyczne wypożyczenie auta na minuty. Ideą tego systemu jest też ekologia, gdyż samochody spełniają normy emisji spalin oraz według badań car sharing zmniejsza ilość samochodów na ulicach. Prawdopodobne jest, że kolejne koncerny paliwowe zdecydują się na udostępnienie swojej przestrzeni i partnerstwo w systemie car sharing i będzie on bardziej rozpowszechniony.

Również system płatności za paliwo powoli się zmienia. Oczywiście od lat istnieją stacje bezobsługowe, gdzie można zapłacić kartą ale następnym krokiem są płatności mobilne w wykorzystaniem systemów PayPal, Google Pay, Apple Pay, Masterpass. Te sposoby płatności funkcjonują już w niektórych krajach Unii Europejskiej, w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Kwestią czasu jest jak również w Polsce będzie to dostępne.

Istotna jest także rosnąca popularność samochodów elektrycznych. Stacje przyszłości będą musiały dostosować ofertę do samochodów swoich klientów zapewniając punkty ładowania samochodów elektrycznych. Prognozy zapowiadają, że za 15-20 lat silniki hybrydowe i elektryczne będą dominować na rynku motoryzacyjnym więc koncerny motoryzacyjne z odpowiednim wyprzedzeniem powinna zainteresować modernizacja lub budowa stacji paliw z uwzględnieniem odpowiednich stanowisk i przygotowaniem oferty dla kierowców aut elektrycznych.

Duży wpływ na rozwój stacji paliw mają również programy lojalnościowe. Praktycznie każdy koncern paliwowy posiada karty klienta pozwalające zbierać punkty za zatankowane paliwo, zakupione płyny eksploatacyjne, zakupioną kawę i inne usługi dostępne na stacji paliw. Punktami można płacić za wybrane produkty lub wymieniać je na gadżety z katalogu promocji. Im bardziej atrakcyjna oferta tym łatwiej pozyskać nowych klientów, a w przypadku stacji paliw ich lojalność jest większa niż w branży odzieżowej, czy spożywczej.

Jak widać budowa i modernizacja stacji paliw powinna uwzględniać zmiany społeczne, technologiczne i pokoleniowe, bo jedynie biorąc pod uwagę preferencje klientów i rozszerzając ofertę konkretne koncerny paliwowe są liderem rynku. Z punktu widzenia konsumenta tankowanie i zakupy na stacji będą szybsze i wygodniejsze.

Artykuł został przygotowany przez ekspertów z firmy Stacon, która w swojej ofercie posiada usługi związane między innymi z projektowaniem, modernizacją i budową stacji benzynowych. Pełna oferta firmy dostępna jest pod adresem www.stacon.pl

  • Jakie są trendy w rozwoju stacji benzynowych

Chcesz nas zainteresować tematem? Czekamy na sygnały/materiały. Piszcie na alert@lm.pl.

Czytaj więcej na temat:biznes,   pieniądze,   stacja benzynowa

NAJPOPULARNIEJSZE WIDEO

UWAGA
zamknij

Próbujesz wgrać za duże zdjęcie.

Wgrywane zdjęcie nie może być większe niż 500 kB.
Spróbuj zmniejszyć zdjęcie jakimś darmowym programem np. dostępnym w systemie Windows programem Paint lub skorzystaj ze strony internetowej: zmniejszacz.pl.
Jeżeli tego nie zrobisz, ogłoszenie zostanie dodane bez zdjęć. Będziesz je mógł dodać później.