Dzisiaj jest poniedziałek 15 lipca 2019, imieniny: Włodzimierza, Henryka, Egona WIADOMOŚCI OGŁOSZENIA (19251) SPORT FORUM FIRMY (5342) PRACA (52) KINA IMPREZY WIDEO
Login:
Hasło:
Przypomnij hasło
zamknij

POGODA

Dziśpogoda
15 / 13oC
Jutropogoda
15 / 13oC
Pojutrzepogoda
20 / 12oC
Pogodę dostarcza twojapogoda.pl

POLECANE:
Pożar stogu słomy. Ponad 7 godzin strażacy gasili ... (0)Bartosz Kowalski wraca i strzela. Górnik pokonał J ... (0)

Defensive driving, czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo na drodze

Materiał promocyjny

Dodano: 14.05.2019 17:53

Gdyby każdy kierowca stosował się na drodze do zasad stosowanych przy stylu jazdy określanym jako defensive driving na pewno byłoby mniej wypadków. A reguły te nie są wcale skomplikowane. Historia defensive drivingu sięga początku drugiej połowy ubiegłego wieku – pierwszy kurs defensywnej jazdy odbył się 1964 roku w USA. Od wielu lat jej zasad uczy się na przykład w krajach anglosaskich lub skandynawskich.

Ograniczone zaufanie na drodze

Generalnie jazda defensywna polega na świadomym prowadzeniu samochodu. To podróż właściwie zaplanowana, podczas której kierowca stara się unikać niebezpiecznych tras. Jazda ma być relaksem i przyjemnością dla prowadzącego samochód i jego pasażerów.

W takim kierowaniu samochodem wykorzystywane są wyuczone wcześniej umiejętności zachowań na drodze, których celem jest zachowanie maksymalnego bezpieczeństwa. Przede wszystkim kierowca wykorzystujący w prowadzeniu pojazdu zasady defensywnej jazdy bacznie obserwuje drogę przed sobą. To powoduje, że może wcześniej zauważyć jakieś zagrożenie i dzięki temu szybciej zareagować w celu jego uniknięcia. Czujny kierowca ma ograniczone zaufanie do innych użytkowników ruchu drogowego, stara się więc przewidzieć, co mogą zrobić inni kierowcy i unikać ich gwałtownych manewrów.

Kultura jazdy

Inną główną zasadą defensywnej jazdy jest też przede wszystkim przestrzeganie zasad ruchu drogowego. Taki kierowca odnosi się z szacunkiem do innych uczestników ruchu drogowego, charakteryzuje go kultura. Za pomocą świateł kierunkowskazów czy stopu przekazuje czytelnie swoje zamiary innym. Jedną z ważniejszych zasad jazdy defensywnej jest też zachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy samochodem, który się prowadzi, a innymi, co znacznie zmniejsza ryzyko stłuczki. Kierowca utrzymuje przy tym prędkość jazdy odpowiednią do warunków atmosferycznych.

Kursy dla zawodowców

Zasady jazdy defensywnej nie mogą być wyłącznie domeną kierowców używających samochodów do celów prywatnych. Te cechy powinni zaszczepić u siebie również wykorzystujący różnego rodzaju pojazdy jako narzędzie pracy. Na przykład w firmach transportowych można przeprowadzać kursy jazdy defensywnej, a potem sprawdzać, czy rzeczywiście kierowcy wcielają je w życie. Dobrym pomysłem jest również zastosowanie systemów telematycznych, tj. WEBFLEET. Monitoring pojazdów i gromadzenie informacji o stylu jazdy pozwala zidentyfikować potencjalne zagrożenia. Może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa a drodze.

To bardzo ważne, ponieważ, jak wynika z opublikowanego w 2017 roku raportu dotyczącego bezpieczeństwa na drogach organizacji ETSC (Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportowego), w około 70% wszystkich wypadków na drogach Europy udział biorą kierowcy prowadzący auta służbowo.

Analiza stylu jazdy kierowców z WEBFLEET

Dzięki WEEBFLEET można dowiedzieć się, jaki styl jazdy preferuje dany kierowca firmy transportowej. Z jakimi szybkościami się porusza, jak hamuje, jak przyspiesza i ile spala paliwa, a przecież wiadomo, że stanowi ono znaczący koszt prowadzenia firmy transportowej. Poza tym agresywny styl jazdy to większe koszty serwisów, ponieważ części samochodowe szybciej się zużywają. Zbyt agresywna jazda znacznie częściej doprowadza do niebezpiecznych zdarzeń na drodze. A wypadek czy stłuczka z udziałem zatrudnionego w danej firmie kierowcy może odbić się na jej wizerunku.

Tymczasem dzięki rozwiązaniom WEBFLEET można poprawić styl jazdy poszczególnych kierowców, co nie tylko przyniesie oszczędności ekonomiczne, ale przyczyni się też do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w trasie.

Źródło: Monitoring GPS - TomTom Telematics

  • Defensive driving, czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo na drodze

Chcesz nas zainteresować tematem? Czekamy na sygnały/materiały. Piszcie na alert@lm.pl.

Czytaj więcej na temat:komunikacja,   bezpieczeństwo

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

KOMENTOWAĆ MOGĄ TYLKO OSOBY ZALOGOWANE

max 1000 znaków (0)
max 28 znaków (0)

Twój komentarz może zostać przeczytany przez tysiące osób. Wydawca portalu LM.pl spółka LM LOKALNE MEDIA Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za jego treść. Komentarze zniesławiające lub mogące naruszać dobra osobiste osób trzecich grożą odpowiedzialnością karną i cywilną. Osoby pokrzywdzone mogą skutecznie dochodzić swoich praw w organach ścigania i w sądach. Zgodnie z ust. 16 Regulaminu Twój komentarz może zostać opublikowany nie tylko na tej stronie, ale również w innych mediach.
Komentarze nie na temat są usuwane.

POPULARNE KOMENTARZE

Drugi punkt najlepszy ,, kultura jazdy " leżę i turlam się że śmiechu, 90% osłów za kierownicą jej nie posiada, zwłaszcza trzymania odległości od poprzedzającego pojazdu, jadą na tzw zderzaku a później człowiek ledwo za hamuje to już dupa auta do klepania.... Jazda na suwak hmm a co to takiego... Korki by się zmniejszyły od razu... Ale po co ja jadę lepszym autem ja pierwszy boo jaaaa.... Zaraz poleje się fala hejtu i minusów ale cóż prawda boli, nauczcie się jeździć i zachowywać na drodze jak ludzie nie jak bydło nie ubliżając bydłu
Dodano: 14.05.2019 20:37    Przez: ~XxDEe

KOMENTARZE

Drugi punkt najlepszy ,, kultura jazdy " leżę i turlam się że śmiechu, 90% osłów za kierownicą jej nie posiada, zwłaszcza trzymania odległości od poprzedzającego pojazdu, jadą na tzw zderzaku a później człowiek ledwo za hamuje to już dupa auta do klepania.... Jazda na suwak hmm a co to takiego... Korki by się zmniejszyły od razu... Ale po co ja jadę lepszym autem ja pierwszy boo jaaaa.... Zaraz poleje się fala hejtu i minusów ale cóż prawda boli, nauczcie się jeździć i zachowywać na drodze jak ludzie nie jak bydło nie ubliżając bydłu
Dodano: 14.05.2019 20:37    Przez: ~XxDEe
100 % racji, sam bym lepiej nie napisał komentarza do tego artykułu, polscy kierowcy a konińscy w szczególności to... (kultura nie pozwala mi dalej pisać)
Dodano: 14.05.2019 20:57    Przez: ~kierowca bombowca
Masz rację. Jak mnie denerwuje to, że jedzie taki osioł za mną blisko, że aż boje się zahamować ( rondo, światła), a ile razy jadę ( nowy dwór-poznańska) tyle ile się powinno jechać czyli 50 km/h i jest powierzchnia ( taka różowa) wyłączona z ruchu, to tyle razy już kierowca za mną nie wytrzymał tych 50km/h że wyprzedził mnie wjeżdżając na tą powierzchnię. Bardzo ciekawy artykuł i komentarz trafiony.
Dodano: 15.05.2019 11:21    Przez: ~EKA
Emerytom, chorym, niedzielnym kierowcą, pozabierać prawka będzie na pewno bezpieczniej i pędzącemu małolatowi nikt drogi nie zajedzie...
Dodano: 15.05.2019 11:47    Przez: ~konin
Przecież chyba nie myślałeś/łaś o kierownicy, trzeba idiotą albo ignorantem żeby komputerowi dać kierownicę, ale i tak to się nie przyjmie bo nikomu się nie opłaci płacić 10 tys na OC i kupować nowy samochód co roku a po czterech wylądować w grobie
Dodano: 16.05.2019 00:28    Przez: ~knur
KILKA LAT I KOMPUTER POPROWADZI AUTO , NA AUTOSTRADZIE ,W PIERWSZEJ KOLEJNOŚCI . ...
Dodano: 16.05.2019 00:14    Przez: ~L
Od dawna prowadzi, tempomat.
Dodano: 16.05.2019 00:25    Przez: ~knur

NAJPOPULARNIEJSZE WIDEO

UWAGA
zamknij

Próbujesz wgrać za duże zdjęcie.

Wgrywane zdjęcie nie może być większe niż 500 kB.
Spróbuj zmniejszyć zdjęcie jakimś darmowym programem np. dostępnym w systemie Windows programem Paint lub skorzystaj ze strony internetowej: zmniejszacz.pl.
Jeżeli tego nie zrobisz, ogłoszenie zostanie dodane bez zdjęć. Będziesz je mógł dodać później.