Koniński Kongres Edukacyjny. Szkoła naszych marzeń możliwa?
Ponad 200 osób wzięło udział w pierwszym Konińskim Kongresie Edukacji, który odbył się w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej.
Kongres zgromadził przedstawicieli samorządu, dyrektorów szkół i przedszkoli, aktywistów działających na rzecz nowej edukacji, nauczycieli, rodziców oraz uczniów. Było to spotkanie pasjonatów, ludzi gotowych na zmiany, szukających nowych dróg w edukacji. Organizatorami kongresu są: Młodzieżowy Dom Kultury w Koninie, Miasto Konin oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie.
- Jestem bardzo zbudowany tym, co dzieje się w Koninie w trakcie kongresu. Praca w grupach poprzez dramę, inspirujące wystąpienia fachowców. Jeszcze nie było u nas takiego wydarzenia. Wiem, że możemy wspólnie zmienić nasze podejście do edukacji – powiedział na zakończenie pierwszego dnia kongresu Witold Nowak, zastępca prezydenta Konina.
Kongres rozpoczęła sesja dramy dotycząca wspólnej wizji i celów zmiany w szkołach Konina i powiatu, którą poprowadziła Aleksandra Chodasz . W jej trakcie uczestnicy stworzyli obraz rzeczywistości jaka jest, a następnie sformułowali wizję idealnej edukacji. W drugiej części kongresu można było wysłuchać fachowców z różnych dziedzin. Krzysztof Zajaczkowski – dyrektor ds. Edukacji w Drumduan School w Forres w Szkocji opowiedział o alternatywnej szkole oferującej edukację poprzez doświadczenie, sztukę, zajęcia praktyczne, kładącej nacisk na rozwój kreatywności, współpracy oraz indywidualnego potencjału każdego ucznia. Nastepnie prof. Lech Mankiewicz – prezes Fundacji Edukacja dla Przyszłości (polskiej wersji Khan Academy), fizyk, astrofizyk, dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN podkreślił, że w dobie rewolucji technologicznej szkoła przestaje być miejscem gdzie zdobywa się wiedzę akademicką. Ewa Radanowicz - dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, zarządzanej wg autorskiego programu, która w 2016r. została członkiem międzynarodowej sieci Ashoka Changemaker Schools i otrzymała tytuł Szkoły z mocą opowiedziała o swojej wyjątkowej placówce. Robert Bielecki – nauczyciel i wykładowca, pedagog, dydaktyk, neurodydaktyk mówił o roli mózgu w procesie edukacji. Poinformował m.in. , że najlepszą motywacją dla ucznia jest poczucie sensu, ważności i autentycznego zaangażowania.
Czym jest „Szkoła naszych marzeń”? To szkoła oparta m.in. na szacunku, zaufaniu, współpracy, właściwych relacjach, uwzględniająca możliwości rozwojowe każdego człowieka. To miejsce, gdzie presja osiągnięć i pogoń za złudnym sukcesem odchodzą w zapomnienie na rzecz rozwijania motywacji wewnętrznej do nauki, opartej na działaniu i samodzielnym dochodzeniu do wiedzy. Szkoła, która rozwija kreatywność, nieszablonowe myślenie i działanie, uwzględnia autonomię i naukę na błędach. To także miejsce na rozwijanie empatii, a przede wszystkim dostrzeganie drugiego człowieka.
Czy szkoła marzeń jest możliwa? Koniński Kongres Edukacji ma zapoczątkować dyskusję na temat zmian.
Dziękujemy za Twoją obecność. Obserwuj nas w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.