Skocz do zawartości
Polska

Wybory 2024: Kandydaci na radnych gmin, powiatu i miasta. Zobacz, kto się zgłosił! [PEŁNE LISTY]

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościNowy projekt dworca skromny i tańszy. Miasto czeka na ruch PKP

Nowy projekt dworca skromny i tańszy. Miasto czeka na ruch PKP

Dodano: , Żródło: LM.pl
Nowy projekt dworca skromny i tańszy. Miasto czeka na ruch PKP

Prostszy, mniejszy i tańszy - tak wygląda nowy projekt dworca kolejowego, który otrzymały władze miasta. Teraz ruch należy do PKP, ale publiczna spółka wciąż zwleka z rozpoczęciem inwestycji.

W ostatnich tygodniach Urząd Miasta w Koninie otrzymał projekt dworca kolejowego, który mają wspólnie wybudować PKP oraz spółka Dekada. To już druga wersja inwestycji, która miała zacząć się jeszcze w 2018 roku.

Więcej miejsc parkingowych, mniejsza powierzchnia handlowa

Nowa koncepcja wprowadza kilka istotnych zmian. Przede wszystkim zmniejszyć ma się powierzchnia handlowa - cały budynek ma być bowiem węższy. Więcej będzie natomiast miejsc parkingowych, zamiast wcześniejszych 154 będzie 227. Wrócił bowiem pomysł parkingu na dachu budynku, który pierwotnie był uwzględniony, ale w pierwszym projekcie złożonym w mieście się nie pojawił. Wizualnie zmieni się również elewacja, będzie prostsza od wcześniejszej.

Dużą zmianą jest przeniesienie hali dla pasażerów. Wcześniej miała być ona połączona bezpośrednio z wyjściem na perony. Według aktualnego projektu koncepcja będzie bardziej przypominać to, jak dworzec wygląda obecnie - czyli z peronów, tunelem, pasażerowie będą wychodzić na zewnątrz, a następnie oddzielnym wejściem wchodzić do hali dworcowej. - Jest to zmiana na gorsze, sygnalizowaliśmy to - ocenia zastępca prezydenta Konina Paweł Adamów.

Jak tłumaczy zastępca kierownika Wydziału Urbanistyki i Architektury Mariusz Kaczmarczyk, miasto nie ma zbyt wielu narzędzi by wpływać na projekt dworca. - Nie możemy ingerować w kształt tego projektu. Jeżeli spełnia wszystkie wymagania przepisów prawa - pozwolenia na budowę, prawo ochrony środowiska to my nie mamy możliwości odmowy wydania zatwierdzenia projektu. 

Dlatego 14 lipca miasto projekt zaakceptowało.

Tańszy projekt prostszy w realizacji?

Zmiany w projekcie podyktowane są względami ekonomicznymi. Jeszcze w czerwcu, w programie ,,Nasze Sprawy" tłumaczył to Aleksander Walczak, prezes Dekady. Wtedy spółka czekała na zatwierdzenie nowego projektu przez PKP. - Pod koniec 2018 roku nastąpił duży wzrost kosztów budowlanych. W związku z tym nasza inwestycja została zatrzymana. Jesteśmy partnerem PKP, a procedura, która wtedy zaczęła się w Polskich Kolejach związana z zatwierdzeniem nowego budżetu, trwa do dzisiaj. Został poprawiony projekt, zoptymalizowany, blisko rok czekamy na ostateczną decyzję.

O ile nowy projekt został już zaakceptowany zarówno przez PKP, jak i miasto, publiczna spółka wciąż ociąga się z kolejnym krokiem. PKP ze spółką Dekada powołały nową spółkę, XCity Investment, przeznaczoną do realizacji projektów komercyjnych, w tym budowy dworca i centrum handlowego w Koninie. PKP powinny wnieść do tej spółki aportem budynek obecnego dworca. Do dziś tego nie zrobiły.

Jeszcze w czerwcu wydawało się to tylko kwestią czasu, sprawa podniesiona została bowiem na zarządzie PKP. - Zarząd PKP deklarował, że w przeciągu miesiąca, dwóch aport zostanie wniesiony i że na pewno w tym roku inwestycja ruszy. Do tej pory ta kwestia nie została sfinalizowana, mamy już sierpień - mówi Paweł Adamów. - Brak wniesienia aportu do spółki powoduje, że pomimo tego, że inwestycja jest przygotowana pod względem prawnym, to nie może ruszyć. 

Początek inwestycji dopiero w przyszłym roku?

Za rozpoczęciem inwestycji cały czas lobbują władze miasta, ale również konińscy parlamentarzyści z różnych opcji politycznych. - To ciągle nie daje żadnego skutku - ocenia Paweł Adamów. - Wydaje się, że na dzisiaj miasto Konin jest jedyną stroną, która wykazuje jakąkolwiek aktywność. Natomiast główny inwestor, mimo że jest spółką publiczną, a nie prywatną, zachowuje się w sposób nieodpowiedzialny. Jest to porażka i wstyd PKP. 

Za ruchem PKP czeka również spółka Dekada, współinwestor. - Mam duże wątpliwości, czy inwestycja ma w ogóle szanse ruszyć w tym roku. W moim przekonaniu początek inwestycji ruszy w przyszłym roku - mówi Paweł Adamów. Budowa dworca i centrum handlowego może potrwać nawet osiemnaście miesięcy.

Nowy projekt dworca skromny i tańszy. Miasto czeka na ruch PKP
Nowy projekt dworca skromny i tańszy. Miasto czeka na ruch PKP
Nowy projekt dworca skromny i tańszy. Miasto czeka na ruch PKP
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole