Ciężkich pojazdów wjedzie na wiadukt najwyżej dziesięć procent
KONIN JEST NASZ
Nie więcej jak trzy miesiące dzielą nas od dnia, kiedy z Zatorza na piąte osiedle oraz w drugą stronę pojedziemy nowym wiaduktem. Kierowcy się cieszą, ale niektórych mieszkańców okolicznych bloków gnębi niepewność, na ile wzmożony ruch na ulicy Wyzwolenia pogorszy jakość ich życia.
- Ja już dzisiaj słyszę każde uderzenie młotkiem – skarży się mieszkaniec bloku przy 11 Listopada 33 (fot. 1), który położony jest równolegle do estakady. Choć jego mieszkanie dzieli od wjazdu na wiadukt 150 metrów, to stojące między nimi (a prostopadle zarówno do estakady jak i wspomnianego budynku) bloki Wyzwolenia 19, 21 i 23 (fot. 1-3 ) działają jak tunel akustyczny, wzmacniający każdy dźwięk. Mojego rozmówcę niepokoi perspektywa dużego ruchu samochodów ciężarowych, które miałyby się przenieść na nową drogę. – Nie wiem, jak wytrzymamy ten hałas – martwi się mężczyzna. – A najgorzej będą mieli ci, którzy mieszkają przy samej estakadzie – pokazuje na okna bloku Wyzwolenia 19, których od nowej drogi dzieli niewiele ponad 20 metrów (fot. 4-5).
Dobra wiadomość jest taka, że zarówno na wiadukcie, jak i wszystkich drogach dojazdowych do niego, kładziona jest nawierzchnia „o zwiększonej skuteczności redukcji akustycznej, wynoszącej co najmniej 3 dB”. Jednocześnie Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu uznał, że od strony piątego osiedla ekrany akustyczne nie są potrzebne, ponieważ – jak czytamy w wydanej przez niego decyzji środowiskowej - w dzień „udział pojazdów ciężkich w ogólnym ruchu pojazdów” nie przekroczy dziesięciu procent, a w nocy może się zwiększyć co najwyżej o połowę (do 15,8 proc.).
Przewidziano je natomiast w pobliżu skrzyżowania ulic Przemysłowej z Wyzwolenia, gdzie jeden z budynków jednorodzinnych (fot. 6-7) dzieli od nowej drogi niewiele ponad dziesięć metrów. By odseparować go, wraz z kilkoma sąsiednimi posesjami (fot. 8), od źródła hałasu, na rogu ulic Przemysłowej i Wyzwolenia stanie czterometrowej wysokości ekran akustyczny (fot. 9-13) o długości 189 metrów i skuteczności co najmniej 3,6 decybeli.
Mimo braku zaleceń, Zarząd Dróg Miejskich zdecydował się jednak na zastosowanie dodatkowych ekranów akustycznych po wschodniej stronie wiaduktu. Przeźroczyste płyty z tworzywa sztucznego o wysokości dwóch metrów zostaną zamontowane przy balustradach i będą biegły wzdłuż drogi od wiaduktu do przystanku autobusowego w pobliżu bloku 11 Listopada 37, a z drugiej strony – do wieżowca Wyzwolenia 4.