Skocz do zawartości
LM.plWiadomościNa czym polega projektowanie zorientowane na użytkownika?

Na czym polega projektowanie zorientowane na użytkownika?

Materiał promocyjny

Dodano:
Na czym polega projektowanie zorientowane na użytkownika?

Praca, kultura, rozrywka, edukacja – w ostatnich latach coraz więcej usług i aktywności przeniosło się do sieci. Każdy, kto na co dzień porusza się w internecie, wie, że interakcja człowiek-komputer przebiega różnie. Zbyt długi czas oczekiwania na załadowanie się strony, skomplikowany proces rezerwacyjny, nieintuicyjny formularz, nieefektywna rozmowa z chatbotem – te z pozoru niewielkie błędy mogą wpłynąć na cały proces sprzedaży produktu lub usługi. Jak je wyeliminować? To pytanie, na które szukają odpowiedzi specjaliści od UX.

Co to jest projektowanie zorientowane na użytkownika?

Nawet osoby, które nie wiedzą, czym jest User Experience i nigdy nie słyszały o UCD, ale na co dzień poruszają się w sieci: robią zakupy w sklepach internetowych czy korzystają z różnego rodzaju aplikacji, potrafią wskazać, z których stron korzysta im się lepiej, a z których gorzej. Mimo że często nie rozumieją, dlaczego tak jest, swoim zachowaniem (pozostaniem w serwisie lub opuszczeniem go), dokonują oceny, czyniąc jedne bardziej popularnymi, a inne mniej, podnosząc sprzedaż lub ją ograniczając. Projektowanie zorientowane na użytkownika (z angielskiego user-centered design, czyli UCD) to projektowanie interakcji człowieka z komputerem w taki sposób, aby była jak najbardziej satysfakcjonująca dla użytkownika, co przekłada się na wzrost popularności marki oraz zysk ze sprzedaży produktów czy usług. Koncepcja UCD powstała już w latach 80. w Stanach Zjednoczonych. Jednak projektowanie zorientowane na użytkownika, szczególnie w Polsce, wciąż jest stosunkowo nowym terminem. Wiele firm wciąż nie wykorzystuje potencjału UX, nieświadomie tracąc klientów.

Na czym polega projektowanie zorientowane na użytkownika?

UCD to długotrwały proces wymagający wiedzy i doświadczenia. Można podzielić go na cztery etapy. Projektowanie zorientowane na użytkownika rozpoczyna się od poznania grupy docelowej, jej potrzeb, możliwości i ograniczeń. Projektanci szukają najlepszych rozwiązań, które mogłyby poprawić zadowolenie użytkowników z korzystania z serwisu. Następnie opracowują makiety i prototypy rozwiązań, skrupulatnie badając zachowania użytkowników. Dzięki odpowiednim narzędziom UX są w stanie wyciągnąć właściwe wnioski i wprowadzić zmiany.

Jak zdobyć Międzynarodowy Certyfikat UX?

Projektowanie zorientowane na użytkownika to, szczególnie w Polsce, dziedzina, która dopiero zyskuje na popularności. Jednak coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z przewagi konkurencyjnej, jaką mogliby uzyskać, stosując zasady User Experience. Na rynku jest coraz więcej ofert dla osób zajmujących się obszarem UX. Co zrobić, żeby uzyskać odpowiednie kwalifikacje? Warto zapoznać się z ofertą kursów internetowych. Projektowanie zorientowane na użytkownika to dziedzina bardzo obszerna. Dlatego kursy najczęściej podzielone są na kilka etapów. Kursy dla początkujących pozwalają poznać podstawowe pojęcia UX i narzędzia do mierzenia zachowania użytkowników w sieci. Kolejne poziomy pozwalają jeszcze mocniej zagłębić się w zagadnienie projektowania zorientowanego na użytkownika. Międzynarodowy certyfikat UX to nie tylko ważna informacja dla potencjalnych pracodawców i „dobra pozycja do CV”, ale przede wszystkim sposób na zdobycie najważniejszych kompetencji pozwalających rozpocząć pracę w branży UX.

Czytaj więcej na temat:
projektowanie, user experience
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole