Skocz do zawartości
Polska

Wybory 2024: Kandydaci na radnych gmin, powiatu i miasta. Zobacz, kto się zgłosił! [PEŁNE LISTY]

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościCiężar na barkach dziecka

Ciężar na barkach dziecka

Dodano:
Ciężar na barkach dziecka
Przeciążone tornistry to chore pokolenie. To wniosek po akcji ważenia plecaków uczniów z konińskich szkół podstawowych.

Przeciążone tornistry to chore pokolenie. To wniosek po akcji ważenia plecaków uczniów z konińskich szkół podstawowych.

W październiku działacze Twojego Ruchu w Koninie podjęli problem przeciążonych plecaków dzieci ze szkół podstawowych. Z posłem Jackiem Kwiatkowskim przystąpili do ważenie dzieci i ich szkolnych plecaków przed kilkoma konińskim szkołami: nr 1, 3, 4, 6, 8, 12 i 15. - Przed przeprowadzeniem akcji informowaliśmy o zamiarach dyrekcję szkoły, a dzieci ważyliśmy za zgodą opiekunów – informuje Marcin Nowak z Twojego Ruchu. - Do konińskich podstawówek uczęszcza 3999 dzieci,zważyliśmy 174 dzieci i 205 plecaków. 

Wyniki akcji są alarmujące – 80 procent plecaków było przeciążonych. Przyjęta norma określa maksymalną wagę plecaka na 10 procent masy ciała. - Zebrane dane udowadniają, że uczniowie konińskich podstawówek obciążani są ponad miarę – mówi Marcin Nowak. - Bijemy na alarm, bo nasze dzieci narażone na trwałe skrzywienie i zwyrodnienie kręgosłupa. Należy zaradzić temu problemowi bo w przeciwnym wypadku wyrośnie nam chore pokolenie.

Aby odciążyć najmłodszych uczniów został opracowany zestaw dobrych praktyk, który trafi do wszystkich szkół podstawowych w Koninie. Większość z nich, zdaniem organizatorów, nie wymaga wkładu finansowego. Jest tam między innymi możliwość naprzemiennego noszenia podręczników przez dzieci (jeden uczeń z ławki nosi książkę do jednych przedmiotów, a drugi do innych), dobieranie grubości zeszytów do potrzeb, zalecanie plecaków z kółeczkami, plecaków lekkich (plecak powinien mieć regulowane szelki by zapewnić swobodę przy zdejmowaniu i zakładaniu oraz usztywnioną ściankę przylegającą do pleców). Odpowiedni dobór przez nauczycieli podręczników, zwracanie uwagi na ich gabaryty, ciężar, wybór podręczników podzielonych na części, rezygnacja z podręcznika, jeśli pozwala na to specyfika przedmiotu (technika, muzyka, religia, technika, języki obce w młodszych klasach). Wyposażenie szkoły tak, aby uczeń nie musiał przynosić własnych pomocy (atlasy, słowniki, albumy, itp.). Ograniczenie używania książek, ćwiczeń i zeszytów szczególnie na przedmiotach praktycznych (muzyka, plastyka, technika, informatyka). Na te przedmioty uczniowie przynoszą zeszyty tylko na wybrane lekcje. Lekcje mające charakter praktyczny (używanie komputera, prace techniczne, śpiewanie, malowanie) nie wymagają zeszytów. Stworzenie zbioru podręczników szkolnych. Dzieci po ukończeniu roku nauki zostawiają w szkole podręczniki, które zostają opatrzone pieczęcią szkoły i przechodzą na jej własność. Dzięki temu kolejne roczniki dzieci będą posiadały „zestaw domowy” podręczników zakupiony przez rodziców, a w szkole „komplet szkolny”. Zapewnienie miejsca w szkole na pozostawianie części wyprawki szkolnej (materiałów do prac plastycznych, stroju gimnastycznego, podręczników niepotrzebnych w domu).

 

Ciężar na barkach dziecka
Przeczytaj również:Dzień otwartych szkół
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole