Podwoić powierzchnię SPP na starówce i włączyć do niej czwarte osiedle?
Strefa płatnego parkowania
Wśród narzekań na poszerzenie strefy płatnego parkowania (SPP) wyróżniają się postulaty „Rowerowego Konina”, którego przedstawiciele proponują dalsze powiększenie SPP o całe czwarte osiedle oraz niemal podwojenie jej powierzchni w starej części miasta.
Bartłomiej Kózka z Rowerowego Konina uważa, że pozostawienie czwartego osiedla poza SPP spowoduje, że kierowcy właśnie tam będą z niej uciekali w poszukiwaniu bezpłatnych miejsc, zabierając je mieszkańcom. Trudno nie przyznać mu racji, bo to samo działo się, kiedy strefa obejmowała jedynie odcinek ulicy Dworcowej między Kolejową i Alejami 1 Maja. Od tego momentu bez trudu można było zaparkować pod dawnymi Domami Towarowymi „Centrum” i sklepami po drugiej stronie ulicy, za to dla mieszkańców bloków między Dworcową i Energetyka zaczął się czas codziennego szukania wolnego miejsca. Z kolei kiedy do strefy włączono również Energetyka, samochody oblepiły pobocza i chodniki na całej długości ulicy Górniczej, włącznie z jej pomniejszymi odnogami.
- W związku z tym należy rozważyć objęcie strefą również osiedla Legionów między ulicą Błaszaka i ulicą Przemysłową włącznie – postuluje rowerowy aktywista (il. 1).
Wyłączenie z SPP czwartego osiedla dyrektor Grzegorz Pająk z Zarządu Dróg Miejskich tłumaczy potrzebą pozostawienia kierowcom bezpłatnych miejsc na samochody wzdłuż ulicy Kolejowej na odcinku między wiaduktem a dawnym przejazdem kolejowym. Miałyby one pełnić – tak jak to jest do tej pory - rolę parkingu buforowego.
Z takich samych jak wymienione wyżej powodów rowerzyści proponują wydłużenie strefy o północne odcinki ulic Słowackiego, Wojska Polskiego i Wodnej aż do rzeki (il. 2).
- Jest to obszar ścisłej starówki, gdzie pożądanym jest zmniejszenie liczby przejeżdżających i parkujących pojazdów samochodowych – uzasadnia tę propozycję Bartłomiej Kózka.
Gdyby zrealizować kolejny postulat rowerzystów, SPP na starówce podwoiłaby swoją powierzchnię. Ich zdaniem do strefy należy bowiem włączyć cały kwartał między ulicami Obrońców Westerplatte i Kościuszki z jednej strony oraz Urbanowskiej i Staszica z drugiej (il. 2).
- Istnieje duże ryzyko wykorzystywania tego obszaru do poszukiwania miejsc postojowych w bezpośrednim sąsiedztwie strefy i zmniejszenie liczby wolnych miejsc postojowych dla mieszkańców tego rejonu – uważa Bartłomiej Kózka.
Podobnie jak wielu innych uczestników dyskusji nad poszerzeniem strefy płatnego parkowania przedstawiciele „Rowerowego Konina” podnoszą problem parkowania poza wyznaczonymi do tego miejscami. Uważają, że należy je zabezpieczyć stałymi elementami, na przykład małej architektury lub słupkami.
- W szczególności dotyczy to chodników, obszarów w rejonie przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerzystów, stojaków rowerowych, skrzyżowań oraz terenów zieleni miejskiej – wylicza Bartłomiej Kózka. - Zwiększy to poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie strefy, zapewni dostępność dróg dla pieszych oraz dróg dla rowerów zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym i wyeliminuje ryzyko nieprawidłowego postoju na terenie strefy bez wnoszenia opłaty.
W uzupełnieniu powyższych uwag rowerzyści proponują też tak zmienić organizację ruchu w strefie płatnego parkowania, żeby - zgodnie z zapisami strategii rozwoju miasta Konina, która preferuje indywidualny transport rowerowy – umożliwić poruszanie się w obu kierunkach kierowcom jednośladów „na wszystkich ulicach jednokierunkowych dla ruchu ogólnego oraz dopuścić ruch rowerowy na ulicach, gdzie może obowiązywać całkowity zakaz ruchu”.
- Pozwoli to na swobodny dostęp do celów podróży wewnątrz osiedla przy pomocy preferowanego środka transportu, co może zachęcić mieszkańców do jego wyboru – dodaje Bartłomiej Kózka.
Masz ważną informację? Prześlij nam tekst, zdjęcia czy filmy na WhatsApp - 739 008 805. Kliknij tutaj!