Dzisiaj jest piątek 25 września 2020, imieniny: Aurelii, Kleofasa, Władysława WIADOMOŚCI OGŁOSZENIA (18047) SPORT FORUM FIRMY (5536) PRACA (69) KINA IMPREZY WIDEO
Login:
Hasło:
Przypomnij hasło
zamknij

POGODA

Dziśpogoda
15 / 14oC
Jutropogoda
18 / 13oC
Pojutrzepogoda
11 / 13oC
Pogodę dostarcza twojapogoda.pl

POLECANE:
II liga siatkówki zaczyna sezon. Wilki będzie możn ... (0)Konińska biblioteka ma dla przedszkolaków Wyprawki ... (0)

Witamina‌ ‌B2‌ ‌(ryboflawina)‌ ‌-‌ ‌niezbędna‌ ‌do‌ ‌prawidłowej‌ ‌pracy‌ ‌całego‌ ‌organizmu‌

Materiał promocyjny

Dodano: 12.12.2019 15:45
  • Witamina‌ ‌B2‌ ‌(ryboflawina)‌ ‌-‌ ‌niezbędna‌ ‌do‌ ‌prawidłowej‌ ‌pracy‌ ‌całego‌ ‌organizmu‌

Witamina B2 należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jest złożonym, organicznym związkiem chemicznym, który wpływa na proces przemiany materii (uzyskiwania energii ze spożytego przez człowieka pokarmu). Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku, wspiera pracę układu odpornościowego, uczestniczy w produkcji kortyzolu i pełni szereg innych, istotnych dla zachowania zdrowia funkcji. Jakie są najczęstsze objawy niedoboru witaminy B2 i co jest tego przyczyną? W jaki sposób można zapobiec niedoborowi ryboflawiny?

Za co odpowiada witamina B2 (ryboflawina)?

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2 u dorosłego człowieka wynosi 1,3 mg (bardzo trudno ją przedawkować – w takich wyjątkowych przypadkach występują nudności i wymioty). Normy spożycia witaminy B2 u dzieci od 1. do 3. roku życia, to 0,5 mg, 4. - 6. rok życia - 0,6 mg, 7. - 9. rok życia - 0,9 mg. Kobiety w ciąży powinny dziennie przyjmować 1,3 mg ryboflawiny, a matki karmiące piersią - 1,6 mg.

Ryboflawina jest aktywnie wchłaniana w górnym odcinku jelita cienkiego. Dlaczego jest tak ważna z punktu widzenia zdrowia? Ponieważ witamina B2 m.in.:

  • uczestniczy w przemianach aminokwasów i lipidów,
  • umożliwia prawidłową pracę narządu wzroku,
  • bierze udział w procesach regeneracji tkanek skóry, włosów i paznokci,
  • reguluje metabolizm serotoniny i dopaminy,
  • uczestniczy w wytwarzaniu przeciwciał,
  • zapewnia prawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego.
     

Jakie są objawy niedoboru witaminy B2?

Tak naprawdę trudno doprowadzić do awitaminozy w przypadku tego związku chemicznego. Jeśli już dojdzie do takiego stanu, typowymi symptomami niedoboru witaminy B2 są:

  • trądzik,
  • łojotok,
  • świąd skóry,
  • pękające kąciki ust (tzw. zajady),
  • zawroty głowy,
  • suchość w ustach,
  • bezsenność,
  • świąd pochwy,
  • biegunka tłuszczowa,
  • zaburzenia koncentracji,
  • nadmierne wypadanie włosów,
  • zmiany w narządzie wzroku (np. zmętnienie soczewki oka),
  • nadwrażliwość na światło (tzw. światłowstręt).

Kobiety w ciąży, wieloletni palacze, osoby nałogowo spożywające alkohol, narażone na długotrwały stres oraz pacjentki przyjmujące doustną antykoncepcję hormonalną mają większe zapotrzebowanie na ryboflawinę i powinny suplementować witaminę B2 lub spożywać więcej pokarmów będących jej bogatym źródłem. Co istotne, witaminy B1, B3, B6 poprawiają wchłanialność ryboflawiny.
 

Co jest przyczyną niedoboru witaminy B2?

Wielu pacjentów zastanawia się, jak dochodzi do niedoboru witaminy B2, kto jest w grupie ryzyka? Stan ten jest diagnozowany przede wszystkim u osób niedożywionych, uzależnionych od alkoholu i narkotyków oraz pacjentów cierpiących na zaburzenia wchłaniania ryboflawiny z powodu innych chorób. Długotrwały niedobór witaminy B2 w organizmie prowadzi do anemii normocytowej i normobarwiliwej oraz zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Brak ryboflawiny może spowodować też zapalenie tęczówki i rogówki.
 

Naturalne źródła ryboflawiny - jak zapobiec niedoborowi witaminy B2?

W jakich produktach spożywczych występuje najwięcej witaminy B2? Ryboflawina jest obecna zarówno w produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego, a są to:

  • mleko i przetwory mleczne (jogurty, sery twarogowe i żółte),
  • nasiona strączkowe (fasola),
  • ryby (zwłaszcza pstrąg i łosoś),
  • drożdże piekarskie,
  • wieprzowina,
  • wołowina,
  • kasza jaglana,
  • kasza gryczana,
  • orzechy,
  • jaja,
  • drób.
     

Podsumowując, jak widać witamina B2 jest bardzo ważnym związkiem chemicznym, bez którego organizm człowieka nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Warto więc zaspokajać dzienne zapotrzebowanie na ryboflawinę, wzbogacając swoją dietę o produkty mleczne i zbożowe, mięso oraz jaja, a w razie wskazań lekarza suplementować ją, przyjmując preparaty witaminowe (np. multiwitaminę).

 

*** *** ***

Koronawirus w Polsce stał się faktem. Bądź na bieżąco! Nie panikujemy, rzetelnie informujemy. Każdą informację weryfikujemy u źródła, nie publikujemy plotek ani informacji niesprawdzonych. Nie ścigamy się.

 

Regionalne informacje dot. koronawirusa znajdziecie pod adresem https://www.lm.pl/tagi/koronawirus

*** *** ***

Chcesz nas zainteresować tematem? Czekamy na sygnały/materiały. Piszcie na alert@lm.pl.

Czytaj więcej na temat:suplementy,   witaminy,   dieta

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

KOMENTOWAĆ MOGĄ TYLKO OSOBY ZALOGOWANE

max 1000 znaków (0)
max 28 znaków (0)

Twój komentarz może zostać przeczytany przez tysiące osób. Wydawca portalu LM.pl spółka LM LOKALNE MEDIA Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za jego treść. Komentarze zniesławiające lub mogące naruszać dobra osobiste osób trzecich grożą odpowiedzialnością karną i cywilną. Osoby pokrzywdzone mogą skutecznie dochodzić swoich praw w organach ścigania i w sądach. Zgodnie z ust. 16 Regulaminu Twój komentarz może zostać opublikowany nie tylko na tej stronie, ale również w innych mediach.
Komentarze nie na temat są usuwane.

NAJPOPULARNIEJSZE WIDEO

UWAGA
zamknij

Próbujesz wgrać za duże zdjęcie.

Wgrywane zdjęcie nie może być większe niż 500 kB.
Spróbuj zmniejszyć zdjęcie jakimś darmowym programem np. dostępnym w systemie Windows programem Paint lub skorzystaj ze strony internetowej: zmniejszacz.pl.
Jeżeli tego nie zrobisz, ogłoszenie zostanie dodane bez zdjęć. Będziesz je mógł dodać później.