Budowanie tożsamości z miastem? Radny delikatnie zmieszany
![Budowanie tożsamości z miastem? Radny delikatnie zmieszany](/media/news_foto/150013-budowanie-tozsamosci-z-miastem-radny-delikatnie-zmieszany_1200.webp)
Dwie komisje gospodarcze pozytywnie zaopiniowały bezpłatne przejazdy dla posiadaczy Konińskiej Karty Mieszkańca. Nie obyło się jednak bez dyskusji i wątpliwości radnych.
To jeden z punktów, który pojawi się na sesji Rady Miasta Konina już w najbliższą środę. Radni z komisji finansów i infrastruktury dyskutowali o projekcie uchwały. W temat wprowadził Rafał Oblizajek, kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej. Jeśli rada się zgodzi to od 1 stycznia 2024 roku, posiadacze KKM będą mogli bezpłatnie korzystać z komunikacji miejskiej. Do kontroli nie będzie potrzebny dodatkowy dokument tożsamości.
- Możemy zrobić to dopiero teraz bo pozwalają możliwości, których wcześniej nie mieliśmy – powiedział Paweł Adamów, zastępca prezydenta Konina. Twierdził, że ma to służyć zachęceniu mieszkańców do podróżowania transportem publicznym, który jest coraz lepszy. To się przełoży z kolei na zmniejszenie kroków, spalin i bezpieczeństwo. Poza tym chodzi o wychowanie w duchu uczestniczenia w transporcie publicznym. - Udostępniamy tę usługę wszystkim mieszkańcom, bez względu na to w jakiej są sytuacji – mówił wiceprezydent i przypomniał krótką historię darmowych przejazdów dla uczniów podstawówek i szkół średnich. Obecnie tylko dla uczniów szkół podstawowych. Karta mieszkańca ma umożliwić to znacznie szerszej grupie pasażerów.
Wprowadzona rok temu KKM dawała 20 procent zniżki na bilet sieciowy w MZK. Do tej pory wyrobiło ją 12.000 osób. Tych kart pewnie wkrótce przybędzie. Zdaniem wnioskodawców to także element budowania lojalności z miastem. - Będziesz miał kartę mieszkańca, będziesz mógł korzystać z bezpłatnej komunikacji, czy też zniżek od 49 partnerów - powiedział Paweł Adamów. - Budowanie tożsamości z Koninem jest dla nas bardzo ważne.
Swoje wątpliwości wyraził Bartosz Małaczek. - Początkowo, gdy usłyszałem o tym pomyśle, byłem delikatnie zmieszany – mówił radny. - Przekonuje mnie jednak aspekt ekologiczny i lojalnościowe podejście względem naszych mieszkańców. Cena biletów niektórych teraz odstrasza. Mam nadzieję, że przyczyni się to do korzystania z transportu miejskiego.
O realny koszty wprowadzenia w życie tego projektu pytał Jakub Eltman. – Roczne koszty funkcjonowania MZK to 35 mln złotych. W tym 5,7 mln zł to wpływy z biletów, większość z gmin ościennych. Nieodpłatny transport dla mieszkańców Konina to 2,2 mln zł – wyjaśniał Paweł Adamów. - To przede wszystkim wygoda dla mieszkańców, że mają taką fajną usługę, są docenieni. Wyjdziemy na zero, ale w okresie długoterminowym.
Jakub Eltman pytał o kolejne kroki, które będą podejmowane, aby realizować bezpłatną komunikację dla koninian. Chodziło między innymi o parkingi buforowe powiązane z komunikacją miejską, czy pasy dla autobusów. - Nie widzimy tej infrastruktury – martwił się radny. - Słuszne idee, ale co to oznacza dla otwartego transportu publicznego?
Paweł Adamów przypomniał o planach budowy głównego punktu przesiadkowego w pobliżu dworca PKP. Wspomniał także o wspólnym bilecie elektronicznym na MZK, PKS i Koleje Wielkopolskie, co wiązałoby się także ze zniżkami. Po długiej dyskusji, projekt uchwały otrzymał pozytywną opinię dwóch komisji. Ciąg dalszy nastąpi podczas najbliższej sesji.
Szukasz podręczników lub masz podręczniki na sprzedaż? Zajrzyj do naszego serwisu ogłoszeniowego!