Skocz do zawartości
Polska

Wybory samorządowe 2024 na LM.pl

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościDomowe sposoby na ból kolana

Domowe sposoby na ból kolana

Materiał powstał we współpracy z Haleon

Dodano:
Domowe sposoby na ból kolana
materiał promocyjny

Kolano to największy staw w naszym organizmie. Poddawany jest ciągłym obciążeniom podczas chodzenia, biegania, stania, a nawet siedzenia. Staw kolanowy jest przez to szczególnie narażony na różnego rodzaju urazy i podatny na tworzenie się zmian zwyrodnieniowych wraz z postępującym procesem starzenia się organizmu. Nic więc dziwnego, że ból kolana nie należy do rzadkości. Jak sobie z nim radzić?

Ból kolana – przyczyny

Kolano może boleć z różnych powodów – zarówno urazów, jak i przewlekłych chorób. Dolegliwość ta może być też po prostu efektem niegroźnego przeciążenia stawu i powinna minąć w ciągu kilku dni, w czym pomóc może żel przeciwbólowy na stawy. Jeśli ból kolana nie mija po zastosowaniu leków przeciwbólowych, trzeba niezwłocznie skonsultować się z lekarzem. 

Do najczęstszych przyczyn bólu kolana należą m.in.:

  • przeciążenia stawów,
  • urazy – stłuczenia, skręcenia, zwichnięcia, złamania,
  • choroba zwyrodnieniowa stawów kolanowych (gonartroza),
  • chondromalacja rzepki (rozmiękanie lub pękanie chrząstki stawowej),
  • zapalenie kaletki maziowej stawu,
  • dna moczanowa,
  • reumatoidalne zapalenie stawów.

Ból kolana często towarzyszy zawodowym sportowcom oraz wszystkim tym, którzy decydują się na częstą oraz intensywną aktywność fizyczną. Przyczyną są urazy, kontuzje, a także przeciążenia treningowe.

Co robić, gdy boli kolano?

Ból kolana można zniwelować, sięgając po niesteroidowe leki przeciwzapalne dostępne w aptece bez recepty do stosowania miejscowego lub doustnego. Należy też zapewnić sobie odpoczynek i zadbać o odciążenie kolana poprzez przyjmowanie odpowiedniej pozycji ciała. Siedząc lub leżąc na łóżku, wyprostuj swobodnie nogi lub podłóż pod kolana nieduży wałek, poduszkę bądź zrolowany koczyk. Nie możesz jednak poprzestać tylko na biernym oczekiwaniu, aż ból ustąpi. 

Kiedy ból staje się mniej odczuwalny, należy stopniowo wracać do aktywności fizycznej. Ćwiczenia na kolana pomagają w przywróceniu sprawności kolana i zapobiegają nawrotom. Powinny skupiać się na wzmacnianiu mięśni odpowiedzialnych za stabilizację kolana, czyli przede wszystkim mięśnia czworogłowego i dwugłowego uda. Bardzo korzystne są też ćwiczenia rozciągające, zapobiegające napięciom mięśniowym oraz zapewniające elastyczność w stawie kolanowym.

W odciążeniu kolana i złagodzeniu bólu pomóc może specjalna, elastyczna opaska, której celem jest stabilizacja stawu. Nie ogranicza ona ruchu, ale poprawia ułożenie nogi i ogranicza ewentualny obrzęk. Noszenie stabilizatora trzeba jednak skonsultować z lekarzem lub fizjoterapeutą. Zamiast elastycznej opaski specjalista może zalecić inne zaopatrzenie ortopedyczne, np. ortezę kolana.

Jeśli masz silny ból kolana, którego nie jesteś w stanie zmniejszyć za pomocą leków dostępnych bez recepty albo dolegliwości bólowe utrzymują się od dłuższego czasu, zgłoś się koniecznie do lekarza. Niezbędne może okazać się prześwietlenie rentgenowskie i dokładniejsza diagnostyka, aby znaleźć przyczynę Twoich dolegliwości i podjąć skuteczne leczenie. Objawy, które powinny Cię zaniepokoić i skłonić to wizyty u lekarza to również: obrzęk, zaczerwienienie, zniekształcenie stawu.

Sprawdzone, domowe sposoby na ból kolana

Okłady z kapusty, octu czy sody oczyszczonej, domowe maści na bazie tłuszczu lub jajek, to sposoby na ból kolana o wątpliwej skuteczności. Istnieją jednak metody, które można zastosować samodzielnie, aby rzeczywiście zniwelować dolegliwości bólowe. To, co możesz zrobić sam, to m.in.:

  • zimne okłady na bolące kolano – ograniczysz w ten sposób aktywność receptorów bólowych oraz złagodzisz objawy stanu zapalnego;
  • odpoczynek w wygodnej pozycji z wyprostowanymi lub lekko zgiętymi kolanami;
  • ergonomiczne stanowisko pracy oraz przyjmowanie prawidłowej postawy ciała podczas siedzenia (unikanie zakładania nogi na nogę);
  • dieta bogata w białko i produkty o działaniu przeciwzapalnym (tłuste ryby morskie, oliwę z oliwek, olej lniany, orzechy, owoce i warzywa);
  • odpowiednie nawodnienie organizmu – wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mazi stawowej;
  • redukcja masy ciała – to najlepszy sposób na odciążenie stawów kolanowych, jeśli oczywiście zmagasz się z nadmiarem kilogramów; jeśli natomiast jesteś osobą szczupłą, a bolą Cię kolana, odchudzanie nie pomoże, a wręcz może Ci zaszkodzić.

Źródło:

Ból kolana – w jaki sposób sobie z nim radzić? Jak nie dopuścić do kontuzji lub urazu kolan?, Krzysztof Dróżdż

To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj maksymalnej dawki leku. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole