Kierowco, prawidłowo zabezpiecz swój ładunek!
Materiał promocyjny
![Kierowco, prawidłowo zabezpiecz swój ładunek!](/media/news_foto/151632-kierowco-prawidlowo-zabezpiecz-swoj-ladunek_1200.webp)
– To, co się zobaczy to najlepiej się pamięta. Sama teoria, czyli przedstawienie pewnych zasad, mówienie o liczbach, o zasadach to nie wszystko. Najlepiej jednak zadziała możliwość, w której każdy z kursantów może spokojnie podejść, zobaczyć jak działa pas, czy odciąg – przekonuje Beata Rutecka.
Źle zabezpieczony ładunek może być nie tylko podstawą do nałożenia kary, ale również spowodować wypadek. Dlatego warto poznać różne sposoby przewożenia i mocowania go na ładowni.
Transport ładunków wymaga nie tylko znajomości przepisów ruchu drogowego, ale również umiejętności praktycznych, zwłaszcza w zakresie właściwego zabezpieczenia ładunku. Sposobów jest wiele, ale zacząć należy od prawidłowego dobrania pojazdu do przewożonego towaru. – Nie da się mieć jednego uniwersalnego pojazdu do wszystkich ładunków – tłumaczy Beata Rutecka, właścicielka Szkoły Jazdy Turbo, w której odbywają się kursy dla zawodowych kierowców.
Jakie są narzędzia pomagające zabezpieczyć ładunek?
Pas transportowy: podstawowe narzędzie zabezpieczające
Pasy transportowe są najbardziej powszechnym narzędziem do zabezpieczania ładunków. Dostępne w różnych rozmiarach i z różną wytrzymałością, pasy te muszą być dostosowane do rodzaju i wagi przewożonego towaru. Kluczową funkcją pasów jest stabilizacja ładunku poprzez dociskanie go do powierzchni ładunkowej, co zwiększa tarcie i zapobiega przesuwaniu.
Odciąg łańcuchowy: rozwiązanie dla ciężkich ładunków
Dla większych i cięższych ładunków, takich jak maszyny czy pojazdy, stosuje się odciągi łańcuchowe. Pozwalają one na bezpieczne zabezpieczenie ładunku, który z powodu swoich gabarytów lub masy wymaga mocniejszego mocowania niż standardowe pasy. Łańcuchy często wykorzystuje się w połączeniu z punktami zaczepowymi na ładunku, co umożliwia bardzo solidne zabezpieczenie.
Mata antypoślizgowa: zwiększenie tarcia
Mata antypoślizgowa stanowi dodatkowe zabezpieczenie, szczególnie przy gładkich powierzchniach ładunkowych. Użycie maty pozwala na zmniejszenie liczby potrzebnych pasów, poprzez zwiększenie współczynnika tarcia między ładunkiem a powierzchnią ładunkową. Jest to szczególnie przydatne w przypadku ładunków o gładkich, poślizgowych powierzchniach, gdzie standardowe zabezpieczenia mogą okazać się niewystarczające.
Kliny i belki rozporowe: specjalistyczne zabezpieczenie
W przypadku ładunków o nietypowych kształtach, takich jak elementy cylindryczne czy okrągłe, stosuje się kliny i belki rozporowe. Te narzędzia umożliwiają stabilizację towarów, zapobiegając ich toczeniu się. Belki rozporowe mogą być także używane do stworzenia barier w przestrzeni ładunkowej, zapewniając dodatkowe zabezpieczenie przed przemieszczaniem się ładunku.
Źle zabezpieczony ładunek może skutkować mandatem w wysokości nawet do trzech tysięcy złotych. Co jednak ważniejsze – może również spowodować wypadek. Przesuwający się wewnątrz ładowni towar napiera bowiem na boczne ściany naczepy. Siły te wynosić mogą od 50 do nawet 80%! Taki napór może spowodować przechylenie się i w konsekwencji przewrócenie całego pojazdu, np. podczas hamowania przy zjeździe z góry, czy podczas zakrętu.
Dlatego tak ważne jest dobre poznanie nie tylko teorii, ale i praktyki. Oferuje to Szkoła Jazdy Turbo, która posiada symulator mocowania ładunku. Mogą z niego korzystać kursanci. – To, co się zobaczy to najlepiej się pamięta. Sama teoria, czyli przedstawienie pewnych zasad, mówienie o liczbach, o zasadach to nie wszystko. Najlepiej jednak zadziała możliwość, w której każdy z kursantów może spokojnie podejść, zobaczyć jak działa pas, czy odciąg – przekonuje Beata Rutecka.
Szukasz pracy? Kilkaset aktualnych ofert znajdziesz w naszym serwise ogłoszeniowym.