Najpierw wycieczka, później historyczna linia „M”. „Babcia” powróciła na konińskie ulice
Autor: Kamil Wódczak, miłośnik transportu publicznego

Charakterystyczny pisk hamowania, głośne syczenie drzwi czy fotele z zagłówkami – w niedzielne popołudnie na ulice Konina i okolic powróciła legendarna „babcia”, czyli autobus Scania CN113CLL, który po raz pierwszy od pięciu lat zabrał pasażerów na swój pokład. To wszystko w ramach dwóch wydarzeń zorganizowanych tego dnia.
Kiedy do konińskiego MZK w 2020 roku dotarły pierwsze nisko- i zeroemisyjne autobusy, pewne było, że ze służbą pożegnają się najstarsze pojazdy w taborze – w tym 23- i 24-letnie wówczas Scanie. Pieszczotliwie nazywane „babciami” – zarówno przez kierowców, miłośników, jak i później samych mieszkańców – zyskały status legendy. Ci, którzy darzyli te pojazdy szczególną sympatią, od dawna apelowali, by przynajmniej jedna z nich została zachowana jako historyczny egzemplarz i mogła pojawiać się na trasach podczas specjalnych okazji.
W połowie kwietnia 2021 roku Miejski Zakład Komunikacji w Koninie przekazał nie jedną, ale dwie Scanie – #224 i #230 – na rzecz Stowarzyszenia Konińskich Sympatyków Komunikacji Miejskiej (obecnie Stowarzyszenie RetroTrans ze Ślesina), przy współpracy z nieistniejącą już grupą Konińskich Miłośników Transportu Publicznego. Przez kolejne lata autobusy oczekiwały na przysłowiowe „lepsze czasy”. Przełom nastąpił w grudniu 2024 roku, gdy jedna z nich pojawiła się publicznie jako „Magiczny Autobus Świętego Mikołaja”. Wydarzenie spotkało się z ogromnym zainteresowaniem mieszkańców i gości.
Jedynie trzy takie w Polsce
W Polsce, przy dziesiątkach zachowanych i odrestaurowanych Ikarusach oraz Jelczach, tylko trzy egzemplarze modelu Scania CN113CLL przetrwały i nie zostały zezłomowane. Jedna z nich, odrestaurowana, pełni służbę w Krakowie w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Dwie pozostałe pochodzą z Konina: starsza #224 z 1996 roku oraz młodsza #230 z 1997 roku.
Pomimo ich wyjątkowego charakteru, Stowarzyszenie RetroTrans wciąż bezskutecznie próbuje zarejestrować przynajmniej jedną z nich jako pojazd zabytkowy. Główną przeszkodą są przepisy prawa i ich wybiórcza interpretacja dotycząca tego, co i kiedy może zostać uznane za zabytek ruchomy.
Krajoznawcza wycieczka przyciągnęła przyjezdnych
W niedzielę, 11 maja, już od rana do Konina przyjechali pasjonaci komunikacji z Poznania, Wrocławia, Warszawy, Płocka i Grudziądza. Wzięli udział w zamkniętym wydarzeniu stanowiącym tzw. „imprezę komunikacyjno-turystyczną”. Miłośnicy i zaproszeni goście mieli okazję podróżować Scanią po Koninie i okolicach, zatrzymując się w wielu malowniczych i charakterystycznych dla regionu miejscach, m.in. przy konińskim „Titanicu”, bazylice w Licheniu, kościołach w Wygodzie i Gosławicach oraz na tle pól kwitnącego rzepaku. Wydarzenie potwierdziło, jak istotne jest pielęgnowanie taboru historycznego i jaką rolę turystyczną mogą pełnić zabytkowe autobusy.
„Pierwsza” znów była pierwsza
Podczas wycieczki pod nazwą „Jazda z k…limatem, czyli 25 przystanków wspomnień”, za sterami Scanii usiadła także Eliza Sękowska – pierwsza kobieta, która w historii MZK Konin zasiadła za kierownicą autobusu miejskiego. Choć kobiety od kilku lat pracują w MZK, żadna z nich wcześniej nie miała okazji prowadzić klasycznej Scanii CN113CLL. Eliza jako pierwsza poprowadziła „babcię”, tym samym zapisując się w lokalnej historii. Tak skomentowała swoje doświadczenie: - Choć w swoim życiu zawodowym niespecjalnie lubiłam jeździć starszymi autobusami, to jednak prowadzenie babci było dla mnie przyjemnością. Spędziłam bardzo fajną niedzielę, bardzo dziękuję za tę możliwość.
Historycznie – po trasie „eMki”
Po południu z przejazdu Scanią mogli skorzystać również wszyscy chętni. Stowarzyszenie RetroTrans zorganizowało specjalne kursy na historycznej trasie linii „M”, która kiedyś kursowała na trasie: Staromorzysławska – XX-lecia PRL – Aleje 1-go Maja – Dworzec PKP – Kleczewska – Paderewskiego – Chopina, a następnie powrót tą samą trasą do pętli przy cmentarzu komunalnym. W trakcie przejazdów Stowarzyszenie tradycyjnie prowadziło zbiórkę dobrowolnych datków na rzecz ratowania konińskich zabytkowych autobusów.
Na każdym z czterech kursów nie brakowało chętnych – największa frekwencja była podczas drugiego kursu, gdy niemal wszystkie miejsca siedzące były zajęte. Początkowo zakładano, że część kursów obsłuży inny retroautobus, jednak z przyczyn technicznych wszystkie przejazdy zrealizowała Scania – udowadniając, że jest niezastąpiona.
Stowarzyszenie już teraz zaprasza na kolejne wydarzenia, których na pewno nie zabraknie. Szczegóły będą publikowane na Facebooku Stowarzyszenia RetroTrans.
Dziękujemy za Twoją obecność. Obserwuj nas w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.