Skocz do zawartości

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościParking wielopoziomowy na targowicy przy ulicy Wodnej?

Parking wielopoziomowy na targowicy przy ulicy Wodnej?

KONIN JEST NASZ

Dodano:
Parking wielopoziomowy na targowicy przy ulicy Wodnej?
Konin jest Nasz

Informacja o sprzedaży terenu targowiska w starym Koninie wzbudziła spore emocje i stała się zarzewiem dyskusji, w której padły argumenty za przejęciem tego miejsca przez miasto. Tymczasem na początku roku powstał dokument, którego autorzy oszacowali opłacalność budowy wielopoziomowego parkingu w sąsiedztwie wspomnianej działki.

Owo opracowanie pod przydługą nazwą „Ocena efektywności przedsięwzięcia pn. «Budowa parkingu z lokalami użytkowymi przy targowisku w Starym Koninie» w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego” jest jednym z pięciu, jakie powstały na zlecenie miasta. O trzech z nich już pisałem i każde dostarczyło wiedzy niezwykle cennej przede wszystkim ze względu na to, że w oparciu o nią można podejmować racjonalne decyzje co do opłacalności podejmowania planowanych inwestycji.

Z dokumentu, o którym mowa, można sporo wyczytać na temat planów wobec tej części miasta: „Istotnym elementem rewitalizacji Starówki jak również jednym z kluczowych generatorów ruchu wokół inwestycji jest projekt budowy nowoczesnego placu targowego na konińskiej Starówce w miejscu obecnego targowiska a także budowy w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami usługowymi”.

Na tym etapie nie powstały jeszcze żadne projekty obiektów, o których wyżej mowa, ale autorzy wspomnianego opracowania opublikowali ich przykładowe wizualizacje: parkingu (il. 1), budynku wielorodzinnego (il. 2) i targowiska (il. 3). To ostatnie liczyłoby około 5 tys. metrów kwadratowych powierzchni, z czego zdecydowana większość (4,4 tys. m kw.) byłaby zadaszona i mieściłaby 50 stoisk otwartych i 45 zamkniętych.

Wróćmy do wielopoziomowego parkingu, o którym jako pierwszy zaczął mówić poprzedni prezydent, jeszcze kiedy pierwszy raz starał się o fotel szefa samorządu w Koninie. Zacznijmy od miejsca, w którym parking miałby stanąć. Chodzi o tę część placu targowego, która znajduje się od strony ulicy Żwirki i Wigury (il. 4). Z załączonych wizualizacji wynika, że budynek liczyłby cztery kondygnacje i oprócz miejsc parkingowych dla 262 samochodów osobowych mieścił również osiem lokali usługowych. Na północnej części targowiska – od strony ulicy Szarych Szeregów – funkcja handlowa tego terenu zostałaby zachowana.

Przejdźmy teraz do samej inwestycji. Jak wyliczyli specjaliści, postawienie obiektu kosztowałoby (w styczniu 2023 r.) prawie 27,5 mln zł. Realizacja przedsięwzięcia w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego przerzuca na prywatnego partnera koszty budowy. Umowa między stronami reguluje, czy partner prywatny sam będzie pobierał opłaty, czy zajmie się tym miasto i to ono mu zapłaci.

Gdyby umowę z prywatnym partnerem tego przedsięwzięcia podpisano do lipca przyszłego roku, obiekt mógłby stanąć w 2027 i aż do 2043 byłby przez niego zarządzany.

Przyjęto, że opłaty za korzystanie z parkingu będą zbliżone do obecnie obowiązujących w konińskiej strefie płatnego parkowania: 1,50 zł do 30 minut, między 30 minut a godziną: 2,50 zł, od godziny do dwóch: 5,50 zł, od dwóch do trzech: 8,50 zł, od trzech do czterech: 11,50 zł i powyżej czterech: 14 zł. Oprócz miejsc postojowych w obiekcie można by jeszcze udostępniać możliwość ładowania samochodów elektrycznych oraz usługę car-sharingu, który jest odmianą wypożyczalni samochodów, ale bardziej elastyczną od dotychczas funkcjonujących.

Z symulacji wynika, że w pierwszym roku działalności przychody wyniosłyby niecałe 764 tys. zł, natomiast koszty (razem z obsługą kredytu) ponad 2,1 mln zł. Różnicę – prawie 1,4 mln zł – musiałoby dopłacić miasto w formie tak zwanej opłaty za dostępność. Kwota ta z roku na rok by rosła, aż do 2,74 mln zł w ostatnim roku obowiązywania umowy. W sumie przez 17 lat zapłacilibyśmy partnerowi prywatnemu prawie 65 mln zł. Po tym czasie koszty utrzymania i przychody przechodziłyby bezpośrednio na miasto.

Nie jest moim zamiarem ocenianie, czy miasto powinno podjąć się realizacji tej inwestycji. Ponieważ samochodów – mimo spadku liczby mieszkańców – wciąż w Koninie przybywa, temat parkingów wielopoziomowych będzie zapewne wracał. Rzeczone opracowanie dostarcza nam rzetelnej wiedzy, która jest dobrym punktem wyjścia do dyskusji na ten temat. 

Parking wielopoziomowy na targowicy przy ulicy Wodnej?
Parking wielopoziomowy na targowicy przy ulicy Wodnej?
Parking wielopoziomowy na targowicy przy ulicy Wodnej?
Parking wielopoziomowy na targowicy przy ulicy Wodnej?
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole