Skocz do zawartości

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościElektryzująca debata o transporcie przyszłości. PODSUMOWANIE

Elektryzująca debata o transporcie przyszłości. PODSUMOWANIE

Materiał promocyjny

Dodano:
Elektryzująca debata o transporcie przyszłości. PODSUMOWANIE
materiał promocyjny

Niezwykle zgodna pod kątem argumentacji, przepełniona merytoryką i ciekawostkami o elektromobilności debata odbyła się wczoraj na scenie NOT w DK Oskard. Wciąż można ją obejrzeć na YouTube i Facebooku.

W debacie wzięli udział przedstawiciele 5 z 7 zaproszonych komitetów, biorących udział w trwających właśnie wyborach samorządowych. Celem rozmowy było zwrócenie uwagi na zagadnienia związane z transportem w mieście i regionie, ze szczególnym uwzględnieniem technologii nisko- i zero-emisyjnych.

Neutralność klimatyczna Wielkopolski do 2040 roku to najważniejsze wyzwanie stojące przed regionem w nadchodzących latach. Sposobem na znaczne zbliżenie się do tego celu jest realizacja zadań w ramach projektu LIFE AFTER COAL PL (więcej o projekcie na www.aftercoal.pl).

Pierwsza runda odpowiedzi w czwartkowej debacie dotyczyła zagadnień związanych z transportem indywidualnym. Jak zaznaczali debatanci, zdecydowana większość ruchu po mieście realizowana jest przy użyciu samochodu. “Statystyki pokazują jasno, że najczęściej wybieranym środkiem komunikacyjnym w naszym mieście jest samochód, odpowiada za ponad 70%, i cieszy to, że samochodów elektrycznych jest coraz więcej. Samochody elektryczne są domeną osób mieszkających w domkach ze względu na łatwy dostęp do ładowania, co nie spotyka się niestety z przyjęciem wśród mieszkańców bloków. Powinniśmy jako miasto zadbać o tych mieszkańców, by także oni mieli łatwy dostęp do ładowarek” - zauważył Adam Gościniak, reprezentant komitetu Jakuba Eltmana - Wasz Konin. To właśnie kwestia infrastruktury do ładowania była wskazywana przez uczestników rozmowy, jako główne wyzwanie. “Największymi barierami, jeżeli chodzi o elektromobilność jest sieć dostępności punktów ładowania - w Konine mamy tylko trzy takie punkty” - podkreślił Maciej Nowicki, reprezentant komitetu Obywatele Konina.

Kolejna runda poświęcona została komunikacji publicznej. Kamil Wódczak, reprezentant komitetu Stowarzyszenie Zmieniamy Konin przekonywał, że “w Koninie powinniśmy postawić na jakość i właściwą częstotliwość połączeń. Jeżeli wychodzimy na autobus, to musimy mieć pewność, że [autobus] przyjedzie”. Maciej Sytek, reprezentant komitetu Koalicji Obywatelskiej kontynuował ten wątek i wymieniał istotne z punktu widzenia pasażera elementy systemu autobusowego - “To, co dla mnie jest najbardziej istotne to punktualność. Ludzie korzystają z transportu publicznego, jeżeli on jest punktualny, czysty, dojeżdża na czas. To czego potrzebujemy to systemy zarządzania ruchem. Jak jestem w Poznaniu i na wyświetlaczu widzę, że za 3 minuty będzie tramwaj czy autobus w danym miejscu, to mniej się denerwuję”.

W trzeciej części debatanci skupili się na mikromobilności, czyli rowerach, hulajnogach i innych, małych urządzeniach transportu osobistego. Do sprawnego poruszania się tymi środkami transportu niezbędna jest rozbudowana i bezpieczna sieć dróg rowerowych, a także miejski system pojazdów. “W Koninie (...) droga rowerowa ma na przykład 500 metrów, nagle się kończy i trzeba zjechać na chodnik bądź na ruchliwą ulicę” - zauważył Piotr Czerniejewski, reprezentant komitetu Otwarty Konin. “Wydaje mi się, że oferta roweru miejskiego w Koninie powinna być rozszerzona o rowery elektryczne, aby ten rower miejski także był bardziej atrakcyjny dla mieszkańców” - kontynuował Piotr Czerniejewski, przytaczając przykłady innych, działających systemów z krajów skandynawskich.

Na koniec przyszedł czas na pytania widzów. O to, jakimś środkiem transportu przyjechali na debatę kandydaci zapytał z sali Bartłomiej Kózka z Rowerowego Konina. Z odpowiedzi dowiedzieć się można było, że trzech gości na debatę przyjechało samochodami, jeden rowerem, a jeden skorzystał z transportu publicznego. Internauci dopytywali także o plany wydatkowania środków z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji na poprawę komunikacji regionalnej i koszty autobusów wodorowych.

Jak pokazała dyskusja, temat mobilności i potrzeba szukania skutecznych rozwiązań wyzwań komunikacyjnych miasta i okolic jest niewątpliwie istotny. Transport spaja miasto jak krwioobieg i sprawia, że funkcjonować i rozwijać mogą się także jego inne elementy.

Debata została zrealizowana przez Fundację Instytut Zielonej Przyszłości w ramach Kampanii informacyjno-edukacyjnej o elektromobilności #Elektryczna Wielkopolska w projekcie regionalnym LIFE AFTER COAL PL. 

Elektryzująca debata o transporcie przyszłości. PODSUMOWANIE
Elektryzująca debata o transporcie przyszłości. PODSUMOWANIE
Elektryzująca debata o transporcie przyszłości. PODSUMOWANIE
Elektryzująca debata o transporcie przyszłości. PODSUMOWANIE
Elektryzująca debata o transporcie przyszłości. PODSUMOWANIE
Elektryzująca debata o transporcie przyszłości. PODSUMOWANIE
Elektryzująca debata o transporcie przyszłości. PODSUMOWANIE
Elektryzująca debata o transporcie przyszłości. PODSUMOWANIE
Elektryzująca debata o transporcie przyszłości. PODSUMOWANIE
Czytaj więcej na temat:elektromobilność, life after coal, debata
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole