Partnerstwo publiczno-prywatne albo zamknięty most. „Czas nagli”
Prezydent Konina chce poprosić radnych o zgodę na remont trasy Warszawskiej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. – Gdybyśmy teraz nic nie robili, tylko oczekiwali na dofinansowanie, byłoby bardzo duże ryzyko, że w czerwcu ten most zostałby całkowicie zamknięty – mówi wiceprezydent Paweł Adamów.
O możliwości remontu trasy Warszawskiej w formule PPP pisaliśmy już wcześniej. Ekonomiczną zasadność takiego ruchu wykazały analizy wykonane przez magistrat. Teraz wiadomo już, że władze miasta na taki krok się zdecydują. – Musimy przyspieszać działania – tłumaczy prezydent Piotr Korytkowski. – Czas nagli i musimy znaleźć rozwiązanie.
Formuła PPP zakłada, że partner prywatny wyłoży pieniądze, wykona remont i przez określony czas będzie trasą zarządzał, czyli m.in. utrzymywał ją w odpowiednim stanie. Po tym czasie trasa wróci w zarządzanie miasta. – Zakładamy, że umowa będzie na dwadzieścia lat – mówi wiceprezydent Paweł Adamów. W tym czasie miasto będzie mu płacić tzw. opłatę za dostępność. Co warte podkreślenia – miasto, a nie kierowcy, nie będzie bowiem możliwości, by partner prywatny wprowadził jakiekolwiek opłaty dla użytkowników drogi (tak, jak ma to miejsce np. na autostradzie A2).
– Dysponujemy analizą, która wprost pokazała, że realizacja tej inwestycji w formule PPP jest tańsza, niż gdybyśmy ją robili w przetargu. Wynika to z tego, że wykonawca jest w stanie zaciągnąć zobowiązania finansowe taniej albo posiada własny kapitał – wyjaśnia Paweł Adamów.
Wejście w partnerstwo publiczno-prywatne ma jednak jeszcze jedno uzasadnienie. – Gdybyśmy teraz nic nie robili, tylko oczekiwali na dofinansowanie, byłoby bardzo duże ryzyko, że w czerwcu ten most zostałby całkowicie zamknięty – mówi zastępca prezydenta Konina. – To, że podejmujemy działania z przetargiem w ramach PPP to szansa dla inspektora wojewódzkiego, że może nam prolongować dalej ten most.
PPP nie wyklucza starania się o dofinansowanie np. z funduszy rządowych. W przypadku, gdyby takie pieniądze udało się pozyskać, zmniejszy się po prostu zobowiązanie miasta wobec partnera prywatnego. Do tej pory jednak, mimo kilku prób, rząd odmawiał Koninowi dofinansowania remontu trasy Warszawskiej.
Projekt uchwały w sprawie rozpoczęcia procedury partnerstwa publiczno-prywatnego ma zostać przedstawiony radnym na sesji w przyszłym tygodniu. Jeżeli Rada Miasta Konina wyrazi na nią zgodę, magistrat ma wnioskować do rządu o dofinansowanie dla doradcy przetargu. Następnie ma zostać ogłoszony sam przetarg.
Sprzedaj swój rower po sezonie i zyskaj dodatkowe miejsce, a przy okazji gotówkę na nowe hobby!