Skocz do zawartości
Polska

Wybory samorządowe 2024 na LM.pl

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościTrasę Warszawską sfinansuje prywatny przedsiębiorca? Trwają analizy

Trasę Warszawską sfinansuje prywatny przedsiębiorca? Trwają analizy

Dodano: , Żródło: LM.pl
Trasę Warszawską sfinansuje prywatny przedsiębiorca? Trwają analizy
Inwestycje

Partnerstwo publiczno-prywatne to pomysł miasta na zrealizowanie drogich inwestycji, np. przebudowy trasy Warszawskiej. Trwają obecnie konsultacje rynkowe i analiza efektywności, które mają dać odpowiedź na pytanie, czy taka formuła współpracy jest w ogóle opłacalna.

Nie budżet miasta, a wykonawca przebudowy trasy Warszawskiej ma wziąć na siebie ciężar jej sfinansowania. Na pierwszy rzut oka to absurd, ale właśnie tego typu rozwiązania szuka miasto. Stąd podjęte konsultacje rynkowe i analizy, które mają dać odpowiedź na pytanie, czy partnerstwo publiczno-prywatne pozwoli miastu zrealizować pięć inwestycji.

Jak autostrada A2

Wśród nich jest wspomniana już przebudowa trasy Warszawskiej. Projekt obejmuje kompleksowe odnowienie tej trasy: przebudowę lub remont obiektów mostowych w ciągu drogi krajowej nr 92, przebudowę jezdni drogi krajowej nr 92, remont ul. Wał Tarejwy, ul. Grunwaldzkiej i ul. Wiejskiej, budowę ścieżki pieszo-rowerowej po wschodniej stronie Trasy Warszawskiej, przebudowę mostu nad kanałem Ulgi w ciągu drogi krajowej oraz rozbudowę skrzyżowania ulic: Trasa Warszawska – Wojska Polskiego w Koninie. Łączna wartość tej inwestycji szacowana jest na ok. 160 mln zł.

Tę kwotę, zgodnie z założeniami, miałoby wyłożyć nie miasto, lecz prywatny wykonawca. W ten sposób władze Konina chciałyby poradzić sobie z palącym problemem fatalnego stanu technicznego tych obiektów. Budżetu miasta nie stać na to, by wykonać to zadanie z własnych środków, a próby pozyskania dofinansowania (np. z rządowego Polskiego Ładu) póki co spalały na panewce.

Partnerstwo publiczno-prywatne zakłada, że przebudowy i remonty sfinansuje podmiot prywatny (zapewne przy udziale kredytowania z banków), a miasto przez kilkadziesiąt lat płacić będzie tzw. opłatę za dostępność. Na podobnej zasadzie wybudowana została autostrada A2 – sfinansowały ją firmy rodziny Kulczyków i przez kolejnych kilkadziesiąt lat mają oni prawo pobierać opłaty za jej korzystanie od kierowców. W przypadku konińskiej trasy płacić mieliby jednak nie użytkownicy drogi, lecz samorząd Konina.

Amfiteatr, parking, Pociejewo, termomodernizacja

To tylko jeden z pięciu projektów, które miasto rozważa do realizacji w formule PPP. Wśród nich jest także termomodernizacja budynków użyteczności publicznej (urzędu, MOPR, biblioteki, żłobka, czy szkół) za ok. 27 mln zł. 25 mln zł pochłonąć ma budowa budynku usługowego z wielopoziomowym garażem oraz lokalami usługowymi przy ul. Wodnej. Miałoby się tam znaleźć 265 miejsc postojowych. Na niemal 57 mln zł wyceniana jest budowa amfiteatru – partner prywatny miałby ją sfinansować, wybudować i zarządzać częścią komercyjną (np. gastronomią), a miasto, podobnie, jak w przypadku trasy Warszawskiej, uiszczać opłatę za dostępność. Ostatnim zadaniem rozważanym w formule PPP jest zagospodarowanie wyspy Pociejewo, o czym pisaliśmy już wcześniej.

Obecnie trwają, a w części już zakończyły się, konsultacje rynkowe, które mają dać odpowiedź na pytanie, czy prywatne firmy w ogóle są zainteresowane wejściem w tego typu przedsięwzięcia. Równolegle trwa analiza efektywności – miasto chce dowiedzieć się, czy te inwestycje warto robić w formule PPP, czy może lepszą opcją byłyby tradycyjne przetargi i finansowanie tych zadań z budżetu lub przy udziale zewnętrznych dofinansowań. Wyniki tych analiz powinny być znane po nowym roku.

Koszt tych działań to ponad milion złotych, finansowane są z rządowych pieniędzy. – Nawet jeśli miasto nie zdecyduje się na realizację w przyszłości żadnego z powyższych to będą one przygotowane pod kątem wszystkich analiz (technicznej, finansowej, prawnej). Będziemy mieli darmową dokumentację albo z pozwoleniem na budowę, albo programem funkcjonalno-użytkowym, dzięki czemu można będzie je zrealizować z budżetu miasta lub wnioskować o finansowanie zewnętrzne – wyjaśnia wiceprezydent Paweł Adamów.

Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole