Skocz do zawartości

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościRozwój firmy oparty na kompetencjach - korzyści dla pracowników i pracodawców

Rozwój firmy oparty na kompetencjach - korzyści dla pracowników i pracodawców

Materiał promocyjny

Dodano:
Rozwój firmy oparty na kompetencjach - korzyści dla pracowników i pracodawców
Rozwój firmy oparty na kompetencjach - korzyści dla pracowników i pracodawców

Firmy o wysokiej wydajności zdają sobie sprawę, że ich sukces zależy od tego, jak zdolni są ich ludzie. Uznają także, że formalna edukacja niekoniecznie zapewnia pracownikom odpowiednie umiejętności do rozwoju w miejscu pracy. Osoba chcąca być konkurencyjna na rynku pracy powinna zdobywać nowe umiejętności i potwierdzenie ich. Niektóre rodzaje działalności do funkcjonowania wymagają potwierdzenia kompetencji osób jej prowadzących, np. w formie certyfikatów.

Jakie korzyści płyną z inwestowania w kompetencje pracowników i pracodawców?

Szkolenia oparte na kompetencjach opracowywane są wokół standardów umiejętności, które zostały określone dla danej roli pracownika. Aby zostać ocenionym jako kompetentny, dana osoba musi wykazać zdolność i wiedzę do wykonywania określonych zadań związanych z pracą. W systemie opartym na kompetencjach zyskuje zarówno pracodawca, jak i pracownik. Jest to wynikiem ustanowienia przejrzystego planu rekrutacji, oczekiwań w pracy, oceny wyników i ścieżek rozwoju. Osobisty osąd i subiektywność są zminimalizowane, tworząc bardziej pozytywne środowisko pracy i silniejszą więź między pracownikiem a pracodawcą. Pracodawca może być pewny umiejętności pracownika, co pozwala na minimalizowanie czasu potrzebnego do oceny przydatności do pracy (np. w czasie okresu próbnego czy zadania rekrutacyjnego).

Szkolenia ​​finansowane przez firmę i rozwój zawodowy są dla pracownika opłacalne i produktywne - pracodawca sam jest świadom, co w jego przypadku jest pożądane dla danego stanowiska. Rejestruje nabywanie przez pracownika umiejętności, wiedzę, i procedury związane z każdym zadaniem. Zmniejsza przekroczenie kosztów spowodowane niską wydajnością lub błędną komunikacją oczekiwań. Szkolenia poprawiają komunikację między pracownikiem a kierownictwem. Zakres kompetencji jasno określa wymagania dotyczące wydajności dla pracowników, umożliwiając im podejmowanie lepszych decyzji i wydajniejszą pracę. Daje to pracownikom wgląd w ogólną strategię przedsiębiorstwa, prowadząc do większego zaangażowania i motywacji. Szerszy wachlarz kompetencji umożliwia pracownikom bycie bardziej aktywnym poza ich indywidualnymi rolami, poprzez uczenie się dodatkowych umiejętności, które są cenione przez firmę. Zapewnia to jasny kierunek uczenia się nowych umiejętności zawodowych. Dodatkowo szkolenia stanowią mechanizm rozpoznawania umiejętności pracowników i ich potencjału.

Jakie metody wspomagają rozwój kluczowych kompetencji?

Dobrze poinformowana, wykwalifikowana i wyszkolona siła robocza ma kluczowe znaczenie dla sukcesu firmy. Podnoszenie kompetencji pozwala zachować elastyczność i konkurencyjność firmy, przyczyniając się ostatecznie do zwiększenia produktywności i większych dochodów. Można to łatwo osiągnąć przy niewielkim lub zerowym wydatku, innym niż czas i poświęcona uwaga. Biorąc pod uwagę korzyści znacznie przewyższające koszty, doskonalenie kompetencji pracowników jest szansą dla każdego pracodawcy.

Prostym i niedrogim sposobem na poprawę kompetencji pracowników są regularne sesje coachingowe. Choć to pojęcie bywa często wyśmiewane w sferze internetu, w rzeczywistości może być bardzo przydatnym narzędziem. Podczas gdy coaching niekoniecznie uczy nowych umiejętności, zapewnia konstruktywne informacje zwrotne i pomoc w ulepszaniu tych już posiadanych. Dzięki temu pracownicy mogą wykonywać swoje zadania najlepiej, jak potrafią, otwierając drzwi do większych możliwości uczenia się, kiedy mają solidne podstawy.

Aby poprawić kompetencje, pracownicy potrzebują zasobów i motywacji. Zasoby mogą przybierać różne formy, takie jak seminaria szkoleniowe, programy e-learningowe, podręczniki, książki lub artykuły - aby wymienić tylko kilka; jednak w tym przypadku muszą występować wymierne korzyści. Na przykład wyjaśnijmy, że pracownicy korzystający ze szkoleń kompetencyjnych mają większą szansę na awans lub podwyżkę. Premie oparte na wynikach są również skutecznym sposobem zachęcenia pracowników do korzystania z ich umiejętności.

Rozwój kompetencji jako pracodawca

Nie tylko pracownicy powinni stale rozwijać swoje umiejętności. Pracodawca może odbyć szereg szkoleń pomagających zarówno efektywnie prowadzić firmę, jak i odpowiednio motywować swoich podwładnych. Bardzo przydatne może być przeszkolenie w zakresie sprawdzania i kontroli wydajności pracowników, optymalizacji pracy itp. W wypadku pewnych rodzajów działalności należy posiadać specjalistyczne uprawnienia i certyfikaty, które są niejako poświadczeniem jego własnych kompetencji do należytego i odpowiedzialnego prowadzenia danej działalności. Oznacza to niejako, że zdobycie kompetencji znajduje się u podstaw rozpoczęcia działalności (a wręcz je wyprzedza). Przykładem tego może być certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika, jak ten dostępny za pośrednictwem https://star.edu.pl/certyfikat-kompetencji-zawodowych. Choć nie wpływa w żaden sposób na pracowników, to jest niezbędny do starania się o licencję wymaganą do prowadzenia firmy.

Czytaj więcej na temat:biznes, rozwój, praca
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole