Patriotyczne drobiazgi

W Muzeum Okręgowym w Koninie – Gosławicach rozstrzygnięto drugi konkurs na takie projekty. W minionej edycji wygrał nieśmiertelnik z napisem Made in Poland, który niebawem będzie można kupić jako pamiątkę z muzeum. Tym razem pierwszej nagrody nie przyznano. Żaden z tegorocznych projektów nie trafi więc do „produkcji”. Nagrodami pieniężnymi uhonorowano natomiast i wyróżniono kilku młodych uczestników.
Jak dzisiaj wyrazić patriotyzm za pomocą biżuterii, jakich użyć symboli i znaków aby treści były czytelne dla współczesnych młodych Polaków, aby ją zaakceptowali? – Takie pytania stawiali organizatorzy konkursu uczniom szkół artystycznych.
Na tegoroczny konkurs nadesłano 92 prace. Wśród projektów było kilka, które nawiązywały do polskiej przynależności do Unii Europejskiej, na przykład gwiazdki na niebieskim tle w kolczykach, w środku biało-czerwona.
- Barwy narodowe występują w projektach jako kolory, preteksty do twórczości artystycznej – oceniła Małgorzata Szuman-Gorczyca z muzeum. – Bohaterska przeszłość narodowa, patriotyczna tradycja są wielkimi nieobecnymi tego konkursu.
Młodzi widzą patriotyzm i wyrażają to w swoich projektach w sposób lekki, przystępny, czasami humorystyczny, bez zadęcia i martyrologii. Świadczą o tym ich pomysły, na przykład kolczyki w formie kostki do gry z samymi szóstkami zatytułowane „Polska na szóstkę”.
- Zrobiłam takie kolczyki, jakie sama chętnie bym nosiła – powiedziała Agnieszka Jastrzębska, która otrzymała wyróżnienie.
Jurorom spodobały się wisiorki z cyklu „Lód polski”, czy zestaw zawieszek w kształcie ciasteczek. W projektach pojawiły się także polskie bociany, pszeniczne kłosy, motywy ludowych wycinanek. Uczestnicy odwoływali się do „Solidarności”, wykorzystali do swojej biżuterii monety jednogroszowe oraz wojskowe guziki. Zdobywca drugiej nagrody Krzysztof Barzdo poszedł dalej i w swoim emblemacie połączył motyw dawnych dworków ze współczesnymi wieżowcami. W innym projekcie pagon dziewiętnastowiecznego munduru połączony został z unijnymi gwiazdkami.
- Teraz niestety modna jest komercja – stwierdziła Marika Graczyk, laureatka konkursu i tym samym odpowiedziała na pytanie dlaczego tego typu biżuteria jest mało popularna.
Masz ważną informację? Prześlij nam tekst, zdjęcia czy filmy na WhatsApp - 739 008 805. Kliknij tutaj!










