Niebezpieczny zjazd. Czy GDDKiA zareaguje na apel gminy Krzymów?

Fot. Gmina Krzymów
Zjazd z drogi krajowej 92 w Brzeźnie, w kierunku zakładu Bioproten to miejsce, gdzie dochodzi do wypadków. Gmina Krzymów apeluje o przebudowę odcinka i utworzenie pasa do lewoskrętu, by poprawić bezpieczeństwo kierowców.
W tym roku doszło tam do dwóch groźnych wypadków. Jak podaje lokalny serwis gminy Krzymów, od 2020 roku w tej lokalizacji odnotowano cztery wypadki i osiem kolizji, w których poszkodowanych zostało siedem osób. W marcu poważnie ranna została jedna osoba. Do kolejnego wypadku doszło 13 maja br. Kobieta kierująca toyotą uderzyła w skręcającego w tamtą stronę busa. Dwie osoby trafiły do szpitala.
Podczas marcowej sesji Rady Gminy Krzymów radni Anna Młodziniak i Artur Wróbel wskazali na pilną potrzebę przebudowy drogi i utworzenia tam pasa do lewoskrętu. Zaapelowali do wójt Danuty Mazur o wystosowanie pisma do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pismo zostało wysłane, a do gminy wpłynęła już odpowiedź. GDDKiA zwraca uwagę, że droga prowadząca do zakładu nie widnieje w ewidencji dróg gminnych, co oznacza, że formalnie jest drogą wewnętrzną. Dyrekcja przeanalizowała również statystyki zdarzeń drogowych i ruchu.
- Lokalizacja ta znajduje się poza terenem zabudowanym, a średnie dobowe natężenie ruchu wynosi tam 7 623 pojazdy na dobę, przy średniej krajowej 13 574 pojazdów na dobę – czytamy w piśmie, z zastrzeżeniem, że dane pochodzą z lat 2020–2021. - Wobec powyższego, biorąc pod uwagę, że powstające strefy aktywizacji gospodarczej oddalone od pasa drogi krajowej nie podlegają opiniowaniu GDKiA, tym samym nie mamy wpływu na warunki związane z ich obsługą komunikacyjną, a także z uwagi na fakt, że beneficjentami przebudowy DK 92 w obszarze przedmiotowego włączenia byłoby kilka działających przy drodze wewnętrznej firm i ich klienci oraz pracownicy, w opinii GDKiA zastosowanie ma tu art. 29, ust.1 Ustawy o drogach publicznych. Zaangażowanie gminy byłoby aktualnie jedyną szansą na realizację wnioskowanej przebudowy odcinka DK 92.
Wójt Danuta Mazur przyznaje, że gmina już raz uczestniczyła w podobnym przedsięwzięciu – przy budowie drogi do firmy Kupiec. Wówczas koszt przebudowy wraz z pasem do lewoskrętu wyniósł około 700 tys. zł. – Wobec czego to nie jest mały wydatek. I duże obciążenie dla gminy – zaznacza.
Dodaje również, że choć formalnie droga do firm jest wewnętrzna, w rzeczywistości pełni funkcję drogi gminnej. Zwraca także uwagę, że dane przytoczone przez GDDKiA są nieaktualne, a natężenie ruchu w tej okolicy jest obecnie wyższe. – Firmy działające w tym miejscu rozrastają się, a z dojazdu korzysta coraz więcej osób – pracowników i kontrahentów – dodaje Danuta Mazur.
Władze gmina planują wysłać kolejne pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w którym przedstawią swoje uwagi i zwrócą się z prośbą o ponowną analizę tego problemu.
Żródło: Gmina Krzymów