Skocz do zawartości
Polska

Wybory 2024: Konin bez otwartej debaty. Piotr Korytkowski gotów, jego rywal nie

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościPo ulicach Konina będzie jeździł autobus wodorowy ZE PAK?

Po ulicach Konina będzie jeździł autobus wodorowy ZE PAK?

Dodano: , Żródło: LM.pl
Po ulicach Konina będzie jeździł autobus wodorowy ZE PAK?
Transport

Miejski Zakład Komunikacji w Koninie rozstrzygnął przetarg na zakup nowego autobusu wodorowego. Za najkorzystniejszą ofertę uznano propozycję PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy na niecałe 3,6 mln zł.

Oferta PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy (spółki wchodzącej w skład grupy ZE PAK) uznana została przez MZK Konin za najkorzystniejszą w przetargu na zakup drugiego autobusu wodorowego. Firma zaproponowała konińskiemu zakładowi sprzedaż autobusu za niecałe 3,6 mln zł. Odrzucone zostały natomiast oferty Solarisa (ponad 3,6 mln zł) oraz Arthur Bus (ponad 3,7 mln zł).

Przetarg związany był z dofinansowaniem, o który starał się MZK Konin. Pisaliśmy o tym już w październiku ubiegłego roku. Zakład ma szansę pozyskać pokrycie 85% kosztów zakupu drugiego autobusu wodorowego z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W minionym tygodniu pojawiła się informacja, że jest duża szansa, że MZK to dofinansowanie dostanie. Rozstrzygnięcie miało być do 15 marca, ale jeszcze w ten wtorek zastępca prezydenta Konina Paweł Adamów mówił, że decyzji wciąż nie ma.

NesoBus, bo tak nazywa się pojazd produkowany przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, był już testowany przez MZK Konin. W tym roku spółka wygrała już jeden przetarg i NesoBus pojawi się w Rybniku. Neso to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”. Napędzanie wodorem sprawia, że nie emituje on spalin. Co więcej – jak deklaruje ZE PAK – ma wręcz oczyszczać powietrze. – Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny – informuje spółka.

Zasięg pojazdu wynosi do 450 km, a zużycie wodoru to średnio 8 kg/100 km. Tankowanie zajmuje piętnaście minut, co jest znaczną zaletą w porównaniu do autobusów elektrycznych, gdzie ten czas jest znacznie dłuższy. W pojeździe zmieści się do 93 pasażerów (w tym 37 miejsc siedzących). Autobus waży niespełna trzynaście ton i ma dwanaście metrów długości.

fot. PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy

Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole