Dzisiaj jest wtorek 20 sierpnia 2019, imieniny: Bernarda, Sobiesława, Samuela WIADOMOŚCI OGŁOSZENIA (19056) SPORT FORUM FIRMY (5348) PRACA (66) KINA IMPREZY WIDEO
Login:
Hasło:
Przypomnij hasło
zamknij

POGODA

Dziśpogoda
21 / 19oC
Jutropogoda
19 / 15oC
Pojutrzepogoda
22 / 17oC
Pogodę dostarcza twojapogoda.pl

POLECANE:
Trzy piłkarki Medyka Konin powołane do reprezentac ... (0)Zaproszenie na obchody 80. rocznicy wybuchu II Woj ... (0)

Cynk organiczny – właściwości i występowanie

Materiał promocyjny

Dodano: 12.08.2019 16:11
  • Cynk organiczny – właściwości i występowanie

Cynk organiczny to pierwiastek, którego nie może zabraknąć w naszej diecie. Cynk wykazuje właściwości wpływające praktycznie na cały organizm, a w szczególności na stan włosów, skóry i paznokci. Nie każdy jednak wie, że niedobory cynku mogą osłabiać odporność, a nawet zaburzać prawidłowy rozwój i wzrost dzieci czy utrudniać gojenie się ran. Sprawdź właściwości cynku, o których nie miałeś pojęcia i dowiedz się, w jakich produktach spożywczych jest go najwięcej!

Cynk organiczny – właściwości

Cynk jest metalem występującym w organizmie w śladowych ilościach, jednak jego rola jest ogromna. Cynk organiczny uczestniczy w syntezie białek, RNA i DNA, więc jest niezbędny do prawidłowego rozwoju człowieka już podczas życia płodowego. Cynku nie powinno zabraknąć szczególnie kobietom w ciąży oraz wszystkim paniom, ponieważ ten pierwiastek wpływa na zachowanie prawidłowego cyklu menstruacyjnego oraz płodności, a młodzieży zapewnia prawidłowy rozwój narządów płciowych.

Cynk organiczny ma liczne właściwości, a ich lista jest bardzo długa, m.in.:

  • wpływ na odporność – jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego, co jest szczególnie istotne w okresie jesienno-zimowym, choć nie tylko;
  • cynk obniża poziom cholesterolu;
  • zwiększa przyswajanie witamin, pogłębiając tym samym ich działanie;
  • cynk bierze udział w procesie gojenia ran, zapobiega podrażnieniom oraz poprawia kondycję skóry, dlatego jest częstym składnikiem witamin dla kobiet;
  • wzmacnia włosy i paznokcie;
  • ma istotne znaczenie dla układu kostnego, dlatego też łagodzi objawy osteoporozy i innych dolegliwości związanych z narządem ruchu;
  • cynk wpływa na prawidłowe funkcje układu rozrodczego także u mężczyzn, pobudzając działanie prostaty;
  • wpływa na pracę trzustki i grasicy;
  • wspiera leczenie cukrzycy;
  • wspomaga funkcje tarczycy;
  • wpływa na prawidłowe odczuwanie smaku;
  • usprawnia procesy myślenia i koncentrację;
  • jako związek antyoksydacyjny wspomaga oczyszczanie organizmu;
  • wpływa na dobre samopoczucie, zwłaszcza u osób skłonnych do depresji;
  • ze względu na właściwości gojące jest stosowany przy leczeniu zmian skórnych, takich jak łuszczyca i trądzik;
  • wspomaga leczenie hemoroidów oraz choroby wrzodowej.

Niedobory cynku – objawy

Niedobory cynku zdarzają się stosunkowo często, ponieważ pierwiastek występuje w pokarmach rzadko zjadanych, a ponadto jego wchłanianie często bywa utrudnione. Na niedobory cynku szczególnie narażone są osoby, u których zapotrzebowanie na cynk jest większe lub u których występują czynniki mogące zmniejszać przyswajanie pierwiastka, a są to:

  • kobiety w ciąży;
  • osoby aktywne fizycznie,
  • seniorzy,
  • dzieci w okresie wzrostu,
  • osoby nadużywające alkohol,
  • osoby będące na diecie odchudzającej.

Zdarza się, że w wyniku niskiego poziomu cynku, przez pogorszenie smaku i węchu, mamy niechęć do jedzenia. Często do objawów dochodzi suchość w ustach i nadmierne zmęczenie, a nawet obniżone libido. Osoby z niedoborem cynku organicznego są podatne na częste infekcje oraz choroby skóry. Również pogorszenie pamięci i trudności w skupieniu uwagi mogą wynikać z niedoboru cynku.

Niski poziom cynku skutkuje także pogorszeniem wyglądu zewnętrznego, co objawia się nadmiernym wypadaniem włosów, łamliwością paznokci oraz skłonnością do wyprysków i nadmiernego wysuszenia skóry.

Występowanie cynku organicznego

Cynk organiczny jest związkiem, który do organizmu dostarczamy wraz z pożywieniem. Choć w ludzkim ciele znajduje się zaledwie 1,5-2,2 g cynku, w codziennej diecie nie należy zapominać o produktach z jego zawartością.

Cynk organiczny znajdziemy w produktach, takich jak np.:

  • małże, ostrygi, sardynki;
  • wątroba cielęca;
  • pestki dyni;
  • nasiona słonecznika;
  • migdały;
  • kasza gryczana;
  • kakao i gorzka czekolada;
  • jajka.

Chcesz nas zainteresować tematem? Czekamy na sygnały/materiały. Piszcie na alert@lm.pl.

Czytaj więcej na temat:zdrowie,   cynk

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

KOMENTOWAĆ MOGĄ TYLKO OSOBY ZALOGOWANE

max 1000 znaków (0)
max 28 znaków (0)

Twój komentarz może zostać przeczytany przez tysiące osób. Wydawca portalu LM.pl spółka LM LOKALNE MEDIA Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za jego treść. Komentarze zniesławiające lub mogące naruszać dobra osobiste osób trzecich grożą odpowiedzialnością karną i cywilną. Osoby pokrzywdzone mogą skutecznie dochodzić swoich praw w organach ścigania i w sądach. Zgodnie z ust. 16 Regulaminu Twój komentarz może zostać opublikowany nie tylko na tej stronie, ale również w innych mediach.
Komentarze nie na temat są usuwane.

NAJPOPULARNIEJSZE WIDEO

UWAGA
zamknij

Próbujesz wgrać za duże zdjęcie.

Wgrywane zdjęcie nie może być większe niż 500 kB.
Spróbuj zmniejszyć zdjęcie jakimś darmowym programem np. dostępnym w systemie Windows programem Paint lub skorzystaj ze strony internetowej: zmniejszacz.pl.
Jeżeli tego nie zrobisz, ogłoszenie zostanie dodane bez zdjęć. Będziesz je mógł dodać później.