Dzisiaj jest sobota 15 sierpnia 2020, imieniny: Marii, Napoleona, Stelii WIADOMOŚCI OGŁOSZENIA (16649) SPORT FORUM FIRMY (5518) PRACA (63) KINA IMPREZY WIDEO
Login:
Hasło:
Przypomnij hasło
zamknij

POGODA

Dziśpogoda
26 / 19oC
Jutropogoda
25 / 18oC
Pojutrzepogoda
24 / 18oC
Pogodę dostarcza twojapogoda.pl

POLECANE:
W konińskim szpitalu z powodu Covid-19 zmarła 72-l ... (0)Wizytówka Ślesina wymagała interwencji. Trwa usuwa ... (2)

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

KONIŃSKIE WSPOMNIENIA

Dodano: 27.07.2020 14:32

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach. W rezultacie już trzy dni później, 8 kwietnia 1924 roku, z Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi wyszło pismo nakazujące „niezwłoczne przystąpienie do prowizorycznej naprawy mostów w celu możliwie szybkiego otwarcia ruchu kołowego”.

O ile bowiem dzisiaj kierowcy mają do dyspozycji oprócz mostu Toruńskiego jeszcze dwie przeprawy, to wtedy była to jedyna droga przez Wartę na bardzo ważnym trakcie łączącym Poznań z Warszawą.

„Urządzić prowizoryczny most”

Wojewoda Marian Rembowski polecił staroście konińskiemu „urządzić prowizoryczny most szerokości połowy istniejącego ze starego materjału, który ocalał” a na czas naprawy uruchomić na Warcie płatny prom (il. 1). Prace budowlane rozpoczęto w październiku tego samego roku. Ponieważ trzy czwarte uniesionego przez wodę drewna udało się odzyskać, zakup budulca nie był aż tak kosztowny. Dostarczył go Aron Ryczke, właściciel tartaku parowego przy stacji kolejowej (dzisiaj w tym miejscu znajduje się pawilon dawnych Domów Towarowych „Centrum” i inne budynki postawionego w 1974 roku centrum handlowo-usługowego).

Prace trwały kilka miesięcy, przerywane najróżniejszymi perturbacjami, do których należał na przykład brak transportu. W listopadzie 1924 roku dwukrotnie nie stawiła się bowiem do pracy część mieszkańców gmin Piotrkowice i Sławoszewek, którzy swoimi furmankami mieli dostarczyć na plac budowy drewno z nadleśnictwa Lubstów. Z kolei w grudniu policja zlikwidowała posterunek na moście, którego zadaniem było pilnowanie budulca przed rozkradzeniem, tłumacząc, że „nie ma dostatecznej ilości funkcjonariuszów”.

Wióry na sprzedaż

Kiedy most odzyskał wreszcie dawną sprawność, okazało się, że po jego odbudowie pozostały 42 metry sześcienne wiórów i odpadków z drewna. Nie sposób spekulować, co stałoby się z tym materiałem dzisiaj, bo mostów z drewna już się nie buduje, ale ówczesne służby drogowe po prostu go sprzedały. Odbyła się licytacja, w której wzięło udział dziewiętnaście osób (w tym brat mojego pradziadka Ignacy Olejnik z Kurowa), a ostatecznie ośmiu panów owe wióry i odpadki z drewna nabyło (il. 2). Budżet ministerstwa robót publicznych odzyskał w ten sposób 139 zł i 50 gr, a złożyli się na tę sumę w głównej mierze trzej panowie: Antoni Brawata, który dokonał zakupu za 36 zł, Stanisław Brawata (26 zł) i Henryk Szymczak (20 zł).

Jezdnia się zagięła

Jednak najdonioślejszym rezultatem groźnej powodzi sprzed 96 lat, który oglądamy do dzisiaj, jest nowy most na zalewie Warty, noszący obecnie imię Józefa Piłsudskiego (fot. 3-7), bo to ona spowodowała po pewnym czasie podjęcie decyzji o jego budowie. Wprawdzie – jak napisał reporter Głosu Konińskiego – „most Czarkowski został ocalony dzięki energicznej pracy służby drogowej, która, nie zwracając uwagi na niebezpieczeństwo zagrażające życiu, rozsadzała zator, spiętrzony do wysokości jezdni mostu na odległość 50 metrów od tegoż”, ale nie obyło się bez poważnych uszkodzeń jego konstrukcji: „Na moście Czarkowskim woda wymyła 8 pali, które uniosła z sobą, wskutek czego jezdnia jedną połową na długości 15 m zagięła się.

strona 1 z 3
1 2 3
Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi
Slajd 1/16

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 1 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 2 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 3 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 4 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 5 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 6 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 7 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 8 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 9 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 10 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 11 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 12 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 13 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 14 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

slajd 15 z 16

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach.

następny slajdpoprzedni slajd

autor: Robert Olejnik
e-mail: r.olejnik@redakcja.lm.pl, tel. 730 000 130

 

*** *** ***

Koronawirus w Polsce stał się faktem. Bądź na bieżąco! Nie panikujemy, rzetelnie informujemy. Każdą informację weryfikujemy u źródła, nie publikujemy plotek ani informacji niesprawdzonych. Nie ścigamy się.

 

Regionalne informacje dot. koronawirusa znajdziecie pod adresem https://www.lm.pl/tagi/koronawirus

*** *** ***

Chcesz nas zainteresować tematem? Czekamy na sygnały/materiały. Piszcie na alert@lm.pl.

Czytaj więcej na temat:Konińskie Wspomnienia,   powódź 1924 r.

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

KOMENTOWAĆ MOGĄ TYLKO OSOBY ZALOGOWANE

max 1000 znaków (0)
max 28 znaków (0)

Twój komentarz może zostać przeczytany przez tysiące osób. Wydawca portalu LM.pl spółka LM LOKALNE MEDIA Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za jego treść. Komentarze zniesławiające lub mogące naruszać dobra osobiste osób trzecich grożą odpowiedzialnością karną i cywilną. Osoby pokrzywdzone mogą skutecznie dochodzić swoich praw w organach ścigania i w sądach. Zgodnie z ust. 16 Regulaminu Twój komentarz może zostać opublikowany nie tylko na tej stronie, ale również w innych mediach.
Komentarze nie na temat są usuwane.

KOMENTARZE

Nie rozumiem więc, dlaczego ludzie osiedlali się na takich terenach?
Dodano: 28.07.2020 11:44    Przez: ~Ekon
Foto 15 to wg mnie ulica Słowackiego
Dodano: 04.08.2020 12:52    Przez: wrzesi0

NAJPOPULARNIEJSZE WIDEO

UWAGA
zamknij

Próbujesz wgrać za duże zdjęcie.

Wgrywane zdjęcie nie może być większe niż 500 kB.
Spróbuj zmniejszyć zdjęcie jakimś darmowym programem np. dostępnym w systemie Windows programem Paint lub skorzystaj ze strony internetowej: zmniejszacz.pl.
Jeżeli tego nie zrobisz, ogłoszenie zostanie dodane bez zdjęć. Będziesz je mógł dodać później.