Skocz do zawartości
Polska

Wybory 2024: Kandydaci na radnych gmin, powiatu i miasta. Zobacz, kto się zgłosił! [PEŁNE LISTY]

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościPozostawił po sobie w Koninie most z żelaza, ważną ulicę i piękną willę

Pozostawił po sobie w Koninie most z żelaza, ważną ulicę i piękną willę

KONIŃSKIE WSPOMNIENIA

Dodano:
Pozostawił po sobie w Koninie most z żelaza, ważną ulicę i piękną willę
KONIŃSKIE WSPOMNIENIA

W Koninie mamy co najmniej trzy namacalne powody, żeby pamiętać o Władysławie Piestrzyńskim. Każdemu z nich – żelaznemu mostowi, ulicy Dworcowej i willi przy Alejach 1 Maja zwanej Pałacykiem – poświęciłem osobne publikacje, ale o samym inżynierze, który przez trzynaście lat był kierownikiem Powiatowego Zarządu Drogowego (PZD) w Koninie, dotąd nie pisałem.

Władysław Piestrzyński (fot. 1) urodził się w 1884 r. w Kaliszu, w rodzinie patriotycznej i – jak to się w XX wieku mówiło - inteligenckiej. Miał dwóch młodszych braci (na fot. 2 od lewej: Eugeniusz, Stefan, Władysław), z których bardziej znany był Eugeniusz (ur. 1889), przyboczny lekarz Józefa Piłsudskiego. Z naczelnikiem państwa łączyły go więzi na tyle bliskie, że w 1918 roku został przez niego poproszony o złożenie swojego podpisu w charakterze świadka – razem z Bolesławem Wieniawą-Długoszowskim (również lekarzem) – na testamencie spisanym przez Piłsudskiego w końcu grudnia 1918 r., kiedy powaliła go ciężka choroba. Trzy lata później obaj panowie znów zostali świadkami, ale tym razem na ślubie Józefa Piłsudskiego z Aleksandrą Szczerbińską.

Dworcowa pod oknami

Władysław przyjechał do Konina w 1920 roku, dziesięć lat po ukończeniu studiów na Politechnice Lwowskiej. Wcześniej pracował – jak dowiedziałem się od Marii Rybak, jego wnuczki – w łódzkim samorządzie a potem w Komisji Szacunkowej Strat Wojennych w Kaliszu, która obejmował swym zasięgiem również powiat koniński. Miał 36 lat, kiedy przyjechał do Konina, by objąć bardzo ważne stanowisko – również z punktu widzenia jego kariery – kierownika Powiatowego Zarządu Drogowego.

Zapewne zaraz po przyjeździe kupił w Czarkowie działkę i rozpoczął budowę dużego domu, który do dzisiaj stoi przy Alejach 1 Maja, niedaleko skrzyżowania z ulicą Dworcową (fot. 3 z lat siedemdziesiątych). Mieści się w nim obecnie hotel i restauracja „Pałacyk”. W 1921 roku, mniej więcej w tym samym czasie, kiedy się do niego wprowadzał, ważyła się decyzja, którędy pobiegnie dojazd z Konina do nowego dworca kolejowego. Pierwotnie za bardziej korzystne finansowo uważano poprowadzenie go przez ulicę Bydgoską i dopiero od jej wzniesienia wybudowanie nowej drogi prosto do dworca (kolor czerwony na il. 4, czarna linia pokazuje dzisiejszą Bydgoską, a niebieska obecną Dworcową).

strona 1 z 3
strona 1/3
Pozostawił po sobie w Koninie most z żelaza, ważną ulicę i piękną willę
Pozostawił po sobie w Koninie most z żelaza, ważną ulicę i piękną willę
Pozostawił po sobie w Koninie most z żelaza, ważną ulicę i piękną willę
Pozostawił po sobie w Koninie most z żelaza, ważną ulicę i piękną willę
Pozostawił po sobie w Koninie most z żelaza, ważną ulicę i piękną willę
Pozostawił po sobie w Koninie most z żelaza, ważną ulicę i piękną willę
Pozostawił po sobie w Koninie most z żelaza, ważną ulicę i piękną willę
Pozostawił po sobie w Koninie most z żelaza, ważną ulicę i piękną willę
Pozostawił po sobie w Koninie most z żelaza, ważną ulicę i piękną willę
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole